لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۸

سیاس: از اثر بارندگی‎های اخیر ۱۹ تن در افغانستان جان باخته‌اند


اداره ملی مبارزه با حوادث طبیعی افغانستان می‎گوید، در نتیجه بارندگی‎های اخیر در کشور ۱۹ تن جان باختند و ۱۲ تن دیگر مجروح شده‎اند.

مقامات این اداره می‎گویند که این بارندگی‎ها در ولایت‎های مختلف در کشور تلفات جانی و مالی را برجا گذاشته‎است.

محمد اسلم سیاس معاون مالی و اداری این اداره روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت این افراد در ولایات پکتیا، کاپیسا، غور، زابل، ننگرهار، کندهار، کنر و غزنی کشته و زخمی شده‎اند.

سیاس این اظهارات را هفته گذشته نیز در مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی انجام داده بود.

محمد اسلم سیاس
محمد اسلم سیاس

او افزود:

"ساحات که بیشتر برفباری شده شامل کاپیسا، غور، نورستان، غزنی و همچنان بارندگی‎های در ولایات کندهار، کنر، ننگرهار، پکتیا صورت گرفته ۱۹ تن شهید، دوازده تن زخمی یازده منزل کاملاً تخریب، ۵۹ منزل تخریب قسمی از گزارش‎های که ما در اختیار داریم."

این در حالیست که ولسوال درزاب ولایت جوزجان در صحبت با رادیو آزادی گفته بود که ۲۷ هفته گذشته در اثر سردی هوا درین ولسوالی، جان باخته‎اند.

همچنان پیش از این اعضای شورای ولایتی جوزجان گفته بودند که در نتیجه سردی هوا ۲۰ کودک و ۵ فرد کهن سال از اعضای خانواده‎های بی‌جا شده در ولسوالی درزاب این ولایت جان داده‎اند.

در این حال احمد نوید فروتن سخنگوی والی بدخشان در صحبت با رادیو آزادی گفت در این اواخر در نتیجه سردی هوا ۴ تن در ولسوالی واخان این ولایت جان داده‎اند.

مناطق آسیب دیده
مناطق آسیب دیده

او افزود:

"در اثر سردی شدید در ولسوالی واخان چند نفر از هموطنان ما جان‎های خود را از دست دادند که شامل سه خانم می‎شد و یک مرد، متأسفانه شش نفر دیگر از هموطنان ما در حالت بسیار وخیم قرار داشتند که به شفاخانه ولسوالی مرغاب کشور دوست تاجکستان به کمک مسئولین حکومتی و همکاری مردم محل انتقال داده‎شدند."

آقای فروتن همچنان گفت در نتیجه برفباری‎های اخیر در برخی مناطق راه‎های مواصلاتی مسدود شده و مردم به کمک‎های اضطراری نیاز دارند.

گفتنیست که در این اواخر ریزش باران‎های متواتر در ولایت ننگرهار سبب شد تا سقف یک منزل فرو ریزد و جان شش عضو یک خانواده را بگیرد و شش تن دیگر آنان را زخمی بسازد.

رضا گل یک عضو این خانواده روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که تا کنون با آنان کمک لازم صورت نگرفته‎است.

او افزود:

"من به خانه کرایی زندگی می‎کردم که آن هم ویران شد در حال حاضر سرپناه ندارم با مشکلات جدی مواجه استم، همرای ما باید کمک صورت گیرد، تا کنون هیچ نوع کمکی همرای ما صورت نگرفته که مشکلات ما حل شود."

اما اداره ملی مبارزه با حوادث طبیعی افغانستان می‎گوید که آنان با متضررین حوادث طبیعی در ولایات مختلف کشور کمک رسانی کرده‎اند و در آینده نیز متعهد اند که به افراد متضرر کمک‎ها را به وقت لازم برسانند.

گزارش: حمیرا الکوزی

XS
SM
MD
LG