لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۵

اتمر: عواقب بسته ماندن دروازه‌های سرحدی به نفع پاکستان نخواهد بود


محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان
محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان

مشاور امنیت ملی افغانستان می‌گوید، کابل در مورد پالیسی غیر قابل پیش بینی اسلام آباد در ارتباط به راه‌های مرزی با این‌کشور شاید استراتژی را تصویب کند که نتایج آن به نفع پاکستان نخواهد بود.

محمد حنیف اتمر، هفته گذشته برای حل مسایل جهت رفع تنش‌ها در اجلاسی به میزبانی بریتانیا در لندن اشتراک کرد و با سرتاج عزیر مشاور روابط خارجی صدراعظم پاکستان در این مورد بحث و گفت‌وگو نمود.

آقای اتمر که شام دیروز "شنبه" با رادیو آزادی مصاحبه می‌کرد گفت، او نگرانی‌های خود را در ارتباط به راه‌های مرزی تورخم و سپین بولدک با جانب پاکستان در میان گذاشت و به او اطمینان داده شد که راه‌های مرزی به زودی باز خواهند شد.

محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان گفت:

"افغانستان نمی‌تواند امور ترانزیت و تجارت خود را به پالیسی دم-دمی و یا پالیسی غیر قابل پیشبینی پاکستان بگذارد. یا این است که دروازه‌ها باز شوند و یا افغانستان تصامیم عمدۀ استراتژیک را اتخاذ خواهد کرد که عواقب آن به هیچ وجه به نفع پاکستان نخواهد بود."

اما مشارو امنیت ملی افغانستان در مورد فیصله استراتژیک حکومت افغانستان جزئیات بیشتر ارائه نکرد.

دروازه سرحدی تورخم
دروازه سرحدی تورخم

پاکستان، پس از حملات مرگبار ماه فبروری در سند و پنجاب راه‌های مرزی تورخم و سپین بولدک را مسدود کرد. هر چند این راه‌ها یکبار برای دو روز باز شدند، اما اردوی پاکستان دوباره امر مسدود شدن آن‌ها را صادر کرد.

شماری از مقامات پاکستانی ادعا می‌کنند که طراحان حملات تروریستی در سند و پنجاب در افغانستان به سر می‌برند.

اردوی پاکستان پس از این حملات فهرست ۷۶ جنگجوی افراطی را به مقام‌های افغان سپرد که در حملات تروریستی در پاکستان دست دارند.

اما حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان در ادامه صحبت خود با رادیو آزادی این ادعای پاکستان را بی‌بنیاد خوانده گفت، نه آن‌ها این را می‌پذیرند و نه جامعه بین‌المللی.

وی افزود، همه می‌دانند که ریشه‌های تروریزم در کجاست.

وی گفت:

"حملاتی که اکنون در پاکستان صورت می‌گیرند، یا از جانب گروه مولوی فضل الله است، یا جماعت الحرار و یا دیگر گروه‌های تروریستی. این همان گروه‌های تروریستی اند که خود ایجاد کرده و در داخل پاکستان به میان آمده‌اند. شما بگوید که کدام یک از این گروه‌ها در افغانستان آموزش دیده و یا پایگاه و مرکز دارد؟ کدام سند، شواهد و یا مدارک را آن‌ها در این مورد ارائه کرده‌اند.؟"

مشاور امنیت ملی افغانستان گفت با سرتاج عزیز در مورد حملات راکتی قوای پاکستان بر ولایات شرقی افغانستان نیز صحبت کرده و موافقه شد که به زود ترین فرصت جلو آن گرفته شود.

آقای اتمر گفت که در همۀ این موارد موقف افغانستان ارائه شده و آن‌ها منتظر عکس‌العمل پاکستان می‌باشند.

XS
SM
MD
LG