لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۳

در کنفرانس امریکا روی مبارزۀ مشترک برای سرکوب داعش بحث می‌شود


افغانستان هفته جاری در کنفرانس بین‌المللی وزیران خارجه ائتلاف ضد داعش یکی از آن اشتراک کننده‌های خواهد بود که بگونه مستقیم با تهدید این گروه افراطی روبرو است.

در این کنفرانس بین‌المللی که به روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه به میزبانی وزیر خارجه امریکا در واشنگتن برگزار می‌شود، وزرای خارجه ۶۸ کشور اشتراک می‌کنند.

اعلامیه وزارت خارجه امریکا، هدف از برگزاری این کنفرانس را مبارزه مشترک برای سرکوب گروه داعش خوانده‌است.

انتظار می‌رود که اشتراک کننده‌ها در این کنفرانس روی از بین بردن منابع مالی و آن عده از گروه‌های فرعی که با حمایت از داعش فعالیت می‌کنند بحث کنند.

همچنان در این کنفرانس، از بین بردن پناهگاه های این گروه در عراق و سوریه مورد بحث قرار خواهد گرفت.

صلاح الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان که در این کنفرانس اشتراک می‌کند دیروز (یکشنیه) در کابل به خبرنگاران گفت، در سفرش به امریکا، با وزرای دفاع و خارجه و شماری از اعضای کانگرس این‌کشور دیدار می‌کند.

صلاح الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان
صلاح الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان

وی افزود:

" غرض اشتراک در نشست وزرای امور خارجه کشور‌های عضو ائتلاف ضد داعش به امریکا سفر دارم، در این سفر علاوه بر اشتراک در این نشست قرار است با سرمنشی سازمان ملل و مقام‌های امریکا و شماری از اعضای کانگرس این‌کشور دیدار‌های داشته باشم."

در اعلامیه وزارت خارجه امریکا آمده‌است که ریکس تیلرسن وزیر خارجه ایالات متحده در این کنفرانس روی مسایلی روشنی می‌اندازد که اعضای ائتلاف ضد داعش با آن روبرو اند.

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا
دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در ۲۸م جنوری فرمانی را صادر کرد که در آن از وزارت دفاع و لوی درستیز امریکا خواست تا طرح ابتدایی از اقدامات لازم برای سرکوب گروه داعش را فراهم کنند.

پنتاگون یا وزارت دفاع امریکا گفته‌است، طرح نابودی گروه داعش را به قصر سفید سپرده‌است.

وزارت خارجه امریکا گفته که جزئیات این طرح تاکنون افشاء نشده‌است.

گسترش فعالیت گروه داعش در برخی از ولایات افغانستان نگرانی‌های را ایجاد کرده‌است.

تاکنون روشن نیست که صلاح الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان در کنفرانس بین‌المللی وزیران خارجه ائتلاف ضد داعش برای مبارزه با داعش روی کدام موضوع بیشتر تأکید خواهد کرد اما وی روز گذشته به خبرنگاران گفت که بزرگترین چالش در برابر افغانستان فعالیت‌های تروریستی و پناهگاه های این تروریستان در بیرون از افغانستان می‌باشد.

XS
SM
MD
LG