لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۰

هیدر بار: دسترسی زنان و دختران به خدمات صحی در افغانستان با چالش روبرو است


شماری از زنان در یک کلینیک صحی در ولسوالی دایمیرداد ولایت میدان وردک - عکس از آرشیف
شماری از زنان در یک کلینیک صحی در ولسوالی دایمیرداد ولایت میدان وردک - عکس از آرشیف

معاون بخش زنان در دیدبان حقوق بشر می گوید که با محدودیت‌های گسترده طالبان بر آموزش دختران و زنان، تصویر آینده خدمات صحی برای بانوان در افغانستان خیلی تاریک به نظر می رسد.

هیدر بار در حالی این نگرانی را مطرح کرده که قرار است دیدبان حقوق بشر امروز (۱۲ فبروری) گزارش تازۀ را در مورد وضعیت صحی زنان و دختران در افغانستان و عدم دسترسی آنها به خدمات صحی نشر کند.

هیدر بار معاون بخش زنان در دیدبان حقوق بشر
هیدر بار معاون بخش زنان در دیدبان حقوق بشر

هیدر بار شام گذشته (یکشنبه ۱۱ فبروری) به رادیو آزادی گفت که محدودیت‌های کاری طالبان بر زنان، دسترسی بانوان به خدمت صحی را خیلی کوتاه ساخته است:
"بر اساس یافته‌های ما، قطع کمک‌ها از سوی تمویل کننده ها، تاثیر خیلی فاجعه بار در نظام صحی داشته. همچنان متاسفانه که پیامد تخطی‌های طالبان در برابر حقوق زنان و دختران تاثیر گذار بوده. زنان و دختران خیلی برای دسترسی به خدمات صحی با چالش روبرو اند، با توجه به اینکه امکانات خیلی کم صحی در دسترس است زیرا آزادی بیرون شدن آنها از خانه با محدودیت روبرو شده و آنها از مراجعه به داکتران مرد ممنوع شده اند."

طالبان از نزدیک به دو و نیم سال به اینسو، بر آموزش دختران بالاتر از صنف ششم محدودیت وضع کرده اند.

از دسامبر سال ۲۰۲۲، برای بانوان دانشجو در پوهنتون‌های افغانستان هم گفته شده که تا اطلاع بعدی در خانه بمانند.

به این ترتیب، دسترسی به داکتر زن در بسیاری مناطق افغانستان دشوار شده و نگرانی را از آینده خدمات صحی برای بانوان برانگیخته است.

کمبود مراکز صحی و مشکلات در عرضۀ خدمات به مردم افغانستان در بخش صحت، نگرانی سازمان داکتران بدون مرز را نیز برانگیخته است.

این سازمان حدود دو ماه پیش در گزارشی گفت که مدت ‌هاست، سیستم صحی افغانستان به دلیل کمبود نیرو و بودجه با مشکلات زیادی روبرو بوده است.

همزمان با این، روزا اوتونبایوا فرستاده ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان در روز جهانی دختران و زنان فعال در بخش ساینس گفت که تقویت بانوان در عرصه علوم عصری در مبارزه با تغییرات اقلیمی، پیشرفت با ثبات و سایر چالش ها، به نیمی از جامعه ظرفیت سهم گیری می دهد.

بر اساس پیامی که دیروز یکشنبه از سوی هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، یوناما پخش شد، اوتونبایوا گفته که باید همه روزه در بخش تقویت ظرفیت زنان و دختران کار کنند.

در حالی از روز جهانی دختران و زنان فعال در بخش ساینس تجلیل می شود که محدودیت‌های آموزشی و کاری بر زنان و دختران در افغانستان خیلی افزایش یافته.

فعالان بخش آموزش همواره ابراز نگرانی کرده اند که اگر وضعیت به همین شکل ادامه یابد، تا چند سال دیگر، افغانستان داکتر و متخصص سایر علوم از میان زنان نخواهد داشت و در واقع کشور به سوی یک بحران دیگر گام خواهد گذاشت.

XS
SM
MD
LG