لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۱

عفو بین‌الملل: صدای حق‌خواهی و دادخواهی زنان در افغانستان به سرعت خاموش می‌شود


آرشیف - اعتراض شماری از زنان در کابل
آرشیف - اعتراض شماری از زنان در کابل

دفتر منطقه‌ای جنوب آسیای عفو بین‌الملل روز شنبه با راه‌اندازی هشتگی "برای زنان افغان بلند صحبت کنید" یا (SpeakUpForAfghan Women) خواستار همبستگی با زنانی در افغانستان شده که به گفتۀ این سازمان، برای حقوق خود و آینده‌ای روشن‌تر مبارزه می‌کنند.

این سازمان با نشر ویدیویی در صفحۀ ایکس، توییتر سابق خود گفته است، زنان افغان در جایی که صدای زنان به سرعت خاموش می‌شود، جایی که زنان در آن آزار و اذیت، تهدید، شکنجه و بازداشت می‌شوند، محکم ایستاده اند و برای حق تحصیل، کار و زندگی خود اعتراض می‌کنند.

در گزارش این سازمان آمده است که زنان افغان حتی در کشورهای خارجی به مبارزه برای عدالت‌خواهی، افغانستان بهتر و جایی که بتوانند بدور از خشونت زندگی کنند، ادامه داده‌اند.

عفو بین‌الملل عزم زنان در مبارزه برای حقوق‌شان را واقعی دانسته و گفته است، به مناسبت هشتم مارچ در همبستگی با زنان و دختران افغان کنار آن‌ها خواهد ایستاد.

از سوی هم تمنا زریاب پریانی در ادامهٔ اعتراضات خود با دیگر فعالان حقوق زنان در پیوند به رسمیت شناختن سیاست طالبان در برابر زنان به عنوان "آپارتاید جنسیتی" روز شنبه در شهر هامبورگ جرمنی خیمه تحصن برپا کرد.

تمنا زریاب پریانی فعال حقوق زن در جرمنی
تمنا زریاب پریانی فعال حقوق زن در جرمنی


تمنا زریاب پریانی به رادیو آزادی گفت، در نتیجۀ اعتراضات آنان حالا بحث آپارتاید جنسیتی در افغانستان در نشست‌های بین‌المللی مطرح می‌شود:
"فکر می‌کنم که اعتراضات ما باید گسترش و ادامه داشته باشد، صحبت کردن روی این مسئله کافی نیست و این مسئله باید خاتمه پیدا کند و آپارتاید جنیستی که علیه مردم در افغاستان صورت گرفته به رسمیت شناخته شود."

در کنار تمنا زریاب پریانی و همکارانش، برخی دیگر فعالان حقوق بشر و زنان روز شنبه در یک گردهمایی دیگر در شهر اشتوتگارت جرمنی خواستار رهایی زندانیان سیاسی و مدنی از جمله منیژه صدیقی از بند طالبان شدند.

آنان همچنان از ملل متحد و کشورها خواستند که حکومت طالبان را به رسمیت نشناسند.

پروانه ابراهیم‌خیل نجرابی، یکی از این فعالان به رادیو آزادی گفت:
"تقاضا داریم که دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد "یوناما" در کابل وارد عمل شوند، به خاطر رهایی منیژه صدیقی و بقیه زنان و مردان که در زندان طالبان هستند، زیرا کسانی که در زندان بسر می‌برند در حقیقت در یک شکنجه‌گاه هستند و به هیچ امکاناتی دسترسی ندارند، جز این که از طرف سازمان ملل متحد کاری صورت نگیرد، امکان ندارد طالبان آن‌ها را آزاد کند."

مریم معروف: نگهداری طالبان در قدرت سبب مرگ تدریجی زنان افغان خواهد شد

با این حال برخی فعالان حقوق زنان با اشاره به خواست اخیر سازمان عفو بین‌الملل می‌گویند، تنها حرف کافی نیست و جهان باید وارد عمل شود.

مریم معروف آروین، یکی از آنان به رادیو آزادی گفت:
"ما در بیشتر از دو سال گذشته از داخل افغانستان با تمامی سرکوب‌ها و شکنجه‌های طالب بیان کردیم، حمایت از طالبان نقض حقوق انسان و زنان است، شریعت بهانه است هدف حذف زنان است، بناءً یک بار دیگر ندا سر می‌دهیم که نگهداری طالبان در قدرت سبب مرگ تدریجی زنان افغان خواهد شد."

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به پرسش‌های رادیو آزادی در بارۀ خواست‌ها و ادعاهای عفو بین‌الملل و فعالان حقوق زنان پاسخ نداد. اما مقام‌های طالبان پیش از این بارها مدعی شده اند که حقوق زنان و دختران در افغانستان در چارچوب شریعت اسلام تأمین است.

با وجود این ادعای طالبان، سازمان ملل متحد و برخی دیگر سازمان‌های بین‌المللی و کشورها بارها حکومت طالبان را به نقض گستردۀ حقوق بشر به ویژه نقض حقوق زنان و دختران متهم کرده اند.

XS
SM
MD
LG