لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۲

رهبر طالبان: مجازات سنگسار و دره زدن زنان باید عملی شود


ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان
ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان

ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان در یک نوار صوتی منسوب به او گفته است که مجازات سنگسار و دره زدن بر زنان را در محضر عام عملی می‌کنند.

رادیو تلویزیون ملی تحت کنترل حکومت طالبان این نوار صوتی او را روز یک‌شنبه، پنجم حمل در صفحهٔ ایکس (توییتر سابق) خود منتشر کرده، اما مشخص نساخته که او این اظهارات را چه وقت و در کجا بیان کرده است.

ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان در این نوار صوتی خطاب به غرب می‌گوید:
"تو (غرب) خواهد گفتید که این زیر پا کردن حقوق زنان است که شما او را به سنگ‌ می‌زنید، فردا ما حد زنا را تطبیق می‌کنیم، در محضر عام زنان را با سنگ می‌زنیم، این همه خلاف دموکراسی شما است، با هر یک این کارها در برابر شما مبارزه می‌کنیم."

او در این‌ نوار صوتی که برخی مقام‌های حکومت طالبان آن را روز شنبه در صفحات اجتماعی‌شان منتشر کردند، همچنان گفته است که ۲۰ سال در برابر غرب جنگیدند و ۲۰ سال دیگر هم خواهند جنگید و کارشان در اینجا تمام نشده است.

این در حالی است که طالبان پس از حاکمیت دوباره‌ شان بر افغانستان چندین بار در محضر عام به شمول زنان برخی افراد را که به گفتهٔ آن‌ها جرایم مختلف را انجام دادند و بر اساس فیصلۀ محاکم‌شان با دره زدند و در کنار آن حکم قصاص را بر برخی متهمان قتل جاری کردند.

اما این اقدامات آن‌ها با واکنش‌های جهانیان همراه بوده است.

آنتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل متحد در گزارش خود که در ماه فبروری منتشر شد، مجازات در محضر عام از سوی طالبان را نقض حقوق بشری عنوان کرد.

اما حکومت طالبان همواره از تصامیم خود دفاع کرده و ادعا کرده است که با این کار حدود شرعی را جاری می‌سازد.

در همین حال فعالان حقوق بشر و حقوق زنان ادعا می‌کنند که اجرای این نوع مجازات بالای زنان در محضر عام، خلاف بشریت، اسلام و فرهنگ است.

شکریه بارکزی فعال حقوق زن
شکریه بارکزی فعال حقوق زن

شکریه بارکزی، یکی از آنان به رادیو آزادی گفت:
"فکر نمی‌کنم که جزا دادن به زنان در افغانستان و بد و رد گفتن از لحاظ فرهنگی نمونه‌ای از احترام و یا هم درس عبرت برای دیگران باشد. من فکر می‌کنم که این ادامهٔ استفاده از سیاست جهل و نا‌آگاهی در برابر زنان است."

طالبان پس از حاکمیت دوباره‌‌ شان بر افغانستان مکاتب بالاتر از صنف ششم را به روی دختران بستند و آن‌ها را از رفتن به پوهنتون‌ها منع کرده‌اند.

طالبان همچنان زنان را از کار در بیشتر اداره‌های دولتی و تمامی اداره‌های غیردولتی منع کردند و آن‌ها را از رفتن به حمام‌های عمومی زنانه و پارک‌های تفریحی منع کردند و بر سفر بدون محرم زنان در مسیر‌های طولانی نیز محدودیت وضع کردند.

با آنکه شماری از سازمان‌های بین‌‌‌‌‌المللی، ملل متحد و کشورها بارها از حکومت طالبان خواسته‌اند تا این محدودیت‌ها را لغو کند، اما حکومت طالبان مدعی است که حقوق زنان در چارچوب شریعت اسلام تامین است.

XS
SM
MD
LG