لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۳

واکنش‌ها به اظهارات اخیر رهبر طالبان


 ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان
ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان

اظهارات اخیر ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان که حاوی مخالفت تند او با دموکراسی و غرب و تأکید بر اجرای مجازات سنگسار و شلاق زدن زنان در محضر عام بود، واکنش‌های گسترده‌ای را برانگیخته است.

از این میان نصیر احمد فایق، سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد در واکنش به این اظهارات رهبر طالبان گفته که تصمیم‌گیری در بارۀ سرنوشت مردم افغانستان بدون رضایت آنها در اسلام قابل قبول نیست.

نصیر احمد فایق سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد
نصیر احمد فایق سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد

او به روز یک‌شنبه در صفحۀ ایکس (توییتر سابق) خود افزوده که برای بیش از دو دهه صدها هزار افغان بی‌گناه، از جمله طالبانی که شستشوی مغزی شدند، زیر همین شعار کشته شدند و کشور ویران شد.

فایق افزوده که در این مدت میلیون‌ها نفر قربانی، معیوب و مجبور به مهاجرت شدند و افغانستان در یک بحران عمیق فرو رفت.

همچنان رحمت الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی در نظام جمهوری پیشین در صفحۀ ایکس (توییتر سابق) خود نوشته که مردم افغانستان به خوبی از ادعاهای طالبان مبنی بر نمایندگی الهی بر روی زمین و رهبری آنچه که او "مستبد" آنان خوانده، آگاه هستند.

رحمت الله نبیل رئیس سابق ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان
رحمت الله نبیل رئیس سابق ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان

او افزود که هیچ امیدی به تغییر "ایدئولوژی افراطی" طالبان وجود ندارد.

رودابه فروتن، رئیس بخش امور زنان کمیتۀ صلح برای افغانستان در اروپا و از فعالان حقوق بشر می‌گوید، حرف‌های اخیر رهبر طالبان نکتۀ پایان به امیدها برای تأمین حقوق زنان است.

او به رادیو آزادی گفت:
"گفت‌وگو و نشست با طالبان بی‌نتیجه خواهد بود، به خاطر این که اینها کسانی نیستند که بخواهند به طرز فکر و رفتار خود تغییر بی‌آورند، این حرف‌ها کاملاً نشان می‌دهد که اینها هیچگونه آمادگی به تعامل، گفت‌وگو و رسیدن به یک حکومت همه‌شمول، دیموکراسی و یک جامعۀ مدرن را ندارند. بنا بر این ما انتظار داریم که جامعۀ جهانی وغرب در این قسمت یک اقدام عملی جدی داشته باشند."

ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان در یک فایل صوتی منسوب به او که به روز یکشنبه در صفحۀ ایکس (توییتر سابق) رادیو تلویزیون ملی در کنترل حکومت طالبان و برخی مقام‌های طالبان نشر شد، خود را نمایندۀ خدا بر روی زمین خوانده و گفته که حدود شرعی بر زنانی که به دلیل داشتن روابط نامشروع مجرم شناخته شوند، با سنگسار و شلاق در محضر عام اجرا خواهد شد.

او همچنان با نشان دادن مخالفت شدید با ارزش‌های دموکراسی گفت که ۲۰ سال با غرب جنگیدند و آماده هستند که ۲۰ سال دیگر هم بجنگند.

اما رادیو تلویزیون ملی در کنترل حکومت طالبان و برخی مقام‌های طالبان این نوار صوتی منسوب به رهبر طالبان را امروز از صفحات ایکس خود حذف کردند.

پیش از این نیز در پیام‌های صوتی منسوب به هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان و اعلامیه‌های او در بیش از دو و نیم سال گذشته بر تطبیق احکام شرعی در افغانستان تأکید شده است.

حکومت طالبان همواره مدعی است که تمامی عملکردهایش به شمول تطبیق حدود شرعی در افغانستان مطابق شریعت اسلام صورت می‌گیرد.

اما شماری از شهروندان افغانستان پیش از این نگرانی داشته اند که برداشت طالبان از شریعت اسلامی بسیار کلی و در عین حال تندورانه است که به باور آنان، تجدید این گونه اظهارات، سخت‌گیری‌ها را بیشتر خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG