لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۴

با وجود نگرانی های جهانی، طالبان میگویند داعش در افغانستان سرکوب شده است


یکی از افراد طالبان در داخل خانه یی در شرق کابل ایستاده است که گفته شده بود این خانه مخفیگاه اعضای داعش بود.
یکی از افراد طالبان در داخل خانه یی در شرق کابل ایستاده است که گفته شده بود این خانه مخفیگاه اعضای داعش بود.

حکومت طالبان بار دیگر ادعا کرده که شاخۀ ولایت خراسان گروه دولت اسلامی موسوم به داعش در افغانستان سرکوب شده است.

برخی از رسانه های افغانستان روز شنبه(۴ می) از قول رحمت الله نجیب معاون ادارۀ عمومی استخبارات طالبان گزارش دادند که گفته است، پس از تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان، فعالیت گروه داعش در افغانستان به صفر کاهش یافته است.

شاه محمود میاخل معاون"جنبش ملی برای صلح و دموکراسی"
شاه محمود میاخل معاون"جنبش ملی برای صلح و دموکراسی"

اما شاه محمود میاخل معاون"جنبش ملی برای صلح و دموکراسی" ناوقت روز شنبه به رادیو آزادی گفت:

"داعش از لحاظ فیزیکی در افغانستان به صفر نرسیده، می بینید که حمله می کنند. آنها در هرات حمله کردند. همچنین حملات و قتل های هدفمند را در کابل و سایر مناطق را انجام می دهند. موضوع دوم این است که یک تضاد فکری نیز وجود دارد، بسیاری از گروه های افراطی اهداف دیگری دارند و می خواهند جنگ را در خارج از افغانستان ادامه دهند، اینکه در افغانستان یک حکومت غیرقانونی، نامشروع و غیر دموکراتیک باشد، داعش و سایر گروه ها از بین نرفته، بیشتر می شوند . به همین دلیل است که همسایگان افغانستان و جهانیان نگرانی دارند و حکومت طالبان را به رسمیت نمی شناسند."

محمد اسحق اتمر، کارشناس سیاسی افغان و استاد در پوهنتون برلین در جرمنی، می گوید که شاخۀ ولایت خراسان گروه دولت اسلامی موسوم به داعش توسط استخبارات منطقه برای دستیابی به اهداف مشخص در افغانستان ایجاد شده است:

"شاخه ولایت خراسان داعش گروه تروریستی است که توسط استخبارات منطقه ایجاد شده، البته این یک پروژه بسیار بزرگ بوده و هدف آن نا آرم ساختن افغانستان، کشورهای آسیای میانه و همۀ منطقه است، در طول سالهای گذشته دولت جمهوری افغانستان، تا اندازۀ توانسته بود که جلو فعالیت های آن را گرفته و محدود سازد."

محمد اسحق اتمر، کارشناس سیاسی افغان و استاد در پوهنتون برلین در جرمنی
محمد اسحق اتمر، کارشناس سیاسی افغان و استاد در پوهنتون برلین در جرمنی

شاخۀ ولایت خراسان گروه دولت اسلامی موسوم به داعش در تازه ترین مورد، مسولیت حمله مسلحانه بر مسجد شیعیان در ولسوالی گذره هرات را پذیرفت که بر اساس گزارش ها در نتیجه آن حداقل ۷ تن به شمول یک کودک و یک ملا امام کشته شده اند.

انستیتوت صلح ایالات متحده امریکا روز گذشته در گزارشی در ویب سایت خود در مورد گسترش تهدیدات تروریستی از افغانستان و پاکستان ابراز نگرانی کرده است.

مایکل مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا نیز پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، بارها از گسترش حضور شاخۀ ولایت خراسان گروه دولت اسلامی موسوم به داعش و شبکۀ القاعده در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه طالبان نیز در هفته گذشته در یک سخنرانی در کابل بدون نام بردن از هیچ کشوری گفته که سه کشور همسایۀ افغانستان از گروه داعش حمایت می کنند و اتهام وارد کرده که این کشور ها به گروه افراطی داعش، پناهگاه امن فراهم کرده اند.

آرش همایون

XS
SM
MD
LG