لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۸ جوزا ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۱

دیدبان حقوق بشر: برای نشست دوحه مباحثی انتخاب شده که بتواند طالبان را به شرکت در آن ترغیب کند


لوگوی دیدبان حقوق بشر
لوگوی دیدبان حقوق بشر

دیدبان حقوق بشر مدعی است که سازمان ملل متحد تلاش کرده تا برای بحث در نشست سوم دوحه موضوعاتی را انتخاب کند که بتواند طالبان را برای اشتراک در این نشست ترغیب کند.

هیدر بار، معاون بخش زنان این سازمان، روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی گفت آنان از احتمال به حاشیه رانده شدن موضوع حقوق زنان افغان در اجندای این نشست، نگران‌اند.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که سازمان ملل متحد گفته است که هدف از برگزاری نشست پیش‌روی دوحه "افزایش تعاملات بین‌المللی با افغانستان به شیوه‌ای منسجم و ساختاریافته" است.

او این رفتار سازمان ملل متحد را ناامیدکننده خوانده و گفته که سبب بی‌اعتبار شدن این روند خواهد شد.

هیدر بار همچنان با نگرانی از نحوه مدیریت سازمان ملل متحد برای مشارکت کامل زنان افغان در این نشست افزود که مشارکت زنان افغان در دومین نشست دوحه نمادین بود: "درک ما این است که سازمان ملل سعی کرده است تا موضوعاتی را برای این نشست انتخاب کند که به نظر آن‌ها طالبان را راحت‌تر و مایل به شرکت در آن می‌کند و این باعث می‌شود که حقوق زنان تقریباً به طور کامل از اجندا خارج شود که با توجه به این‌که افغانستان در حال حاضر با جدی‌ترین بحران حقوق زنان در جهان مواجه است، تکان‌دهنده است و این بحران به دلیل سوءاستفاده‌های طالبان عمیق‌تر می‌شود."

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که چند روز قبل استفان دوجاریک، سخنگوی سرمنشی سازمان ملل متحد، در یک نشست خبری گفت که هدف از برگزاری نشست سوم دوحه "افزایش تعامل بین‌المللی با افغانستان به شیوه‌ی منسجم و ساختاریافته" است و نماینده‌گان جامعه مدنی افغانستان نیز در این نشست حضور خواهند داشت.

استفان دوجاریک: هدف از برگزاری نشست سوم دوحه "افزایش تعامل بین‌المللی با افغانستان به شیوه‌ی منسجم و ساختاریافته" است.
استفان دوجاریک: هدف از برگزاری نشست سوم دوحه "افزایش تعامل بین‌المللی با افغانستان به شیوه‌ی منسجم و ساختاریافته" است.

قرار است نشست سوم دوحه از تاریخ ۳۰ جون الی اول جولای با حضور نماینده‌گان ویژه کشورها و سازمان‌ها برای افغانستان در قطر برگزار شود.

روزمری دی کارلو، معاون امور سیاسی سرمنشی سازمان ملل متحد، در اوائل این هفته در سفر به کابل از طالبان دعوت کرد که در نشست سوم دوحه اشتراک کنند.

ارگ ریاست جمهوری در کنترل طالبان روز پنج‌شنبه با نشر اعلامیه‌ای به نقل از مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی رئیس‌الوزرای حکومت طالبان، گفته اگر شرط‌های حکومت آنان پذیرفته شود، در نشست دوحه اشتراک خواهند کرد.

اعلامیه افزوده که مولوی عبدالکبیر این سخنان را در دیدار با محمد بن عبدالعزیز الخلیفی، وزیر دولت در امور خارجۀ قطر و هیئت همراه‌اش در کابل بیان و بار دیگر تأکید کرده که با حضور یوناما در افغانستان نیاز به تعیین نماینده خاص نیست.

سازمان ملل متحد تلاش می‌کند نماینده خاصی را برای افغانستان تعیین کند.

مولوی کبیر افزوده که ملل متحد باید خواست‌های حکومت طالبان را در نظر بگیرد.

در اولین نشست دوحه در ماه می ۲۰۲۳ از طالبان دعوت نشده بود و در دومین نشست آن در ماه فبروری سال جاری میلادی، طالبان به دلیل آن‌چه که پذیرفته نشدن شرط‌های‌شان در این نشست خوانده بودند، اشتراک نکردند.

از سوی هم، هرچند تا هنوز مشخص نشده که به نماینده‌گی از جامعه مدنی افغانستان کی‌ها در این نشست اشتراک می‌کنند، اما شماری از فعالان حقوق زن می‌گویند افرادی که اشتراک می‌کنند باید صدای واقعی مردم این کشور باشند.

از این میان، مریم معروف آروین به رادیو آزادی گفت: "باید این بحث کاملاً روشن ساخته شود که بر کدام اساس آن‌ها از جامعه مدنی افغانستان نماینده‌گی می‌کنند، چه کسانی آن‌ها را انتخاب کرده، درحالی‌که اکثریت جامعه مدنی افغانستان امروز در داخل کشوراند و آن‌هایی که در این نشست‌ها اشتراک می‌کنند هیچ‌گونه رای و نظری حتی از آن‌هایی که در جامعه مدنی افغانستان شناخته شده‌اند، نمی‌گیرند."

پیش از این نیز، پس از اعلام تاریخ دقیق برگزاری سومین نشست دوحه در باره افغانستان به میزبانی سازمان ملل متحد، شماری از زنان افغان و فعالان حقوق زنان گفته‌اند که انتظار دارند موضوع تأمین حقوق زنان، از جمله حق آموزش و کار، در صدر محور گفت‌وگوها قرار بگیرد.

XS
SM
MD
LG