لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۶

کاهش معاش کارمندان زن در حکومت طالبان، بر زندگی شان چه تأثیر خواهد کرد؟


زنان در افغانستان، قبل از حاکمیت دوبارۀ طالبان در این کشور
زنان در افغانستان، قبل از حاکمیت دوبارۀ طالبان در این کشور

برخی از کارمندان زن اداره‌های دولتی از جمله آموزگاران در افغانستان زیر حاکمیت طالبان در افغانستان در گفت‌وگو با رادیو آزادی تأیید کرده اند، که حکومت طالبان معاش ماهانۀشان را به ۵ هزار افغانی کاهش داده است.

آن‌ها گفته‌اند که برایشان اطلاع داده شده است که از ماه جوزا به بعد،۵ هزار افغانی معاش دریافت خواهند کرد.

آنان این تصمیم را نوعی «بی‌عدالتی» و «تبعیض آشکار» علیه زنان می‌دانند و می‌گویند، با کاهش معاشات‌شان با مشکلات اقتصادی بیشتری روبه‌رو خواهند شد.

یک کارمند زن در یکی از اداره‌های دولتی در هرات که به دلیل حساسیت موضوع خواست نامش افشا نشود، به رادیو آزادی بیشتر گفت:

"همکاران ما تلاش کردند که به مرکز درخواست بدهند که به دلیل فرا رسیدن عید قربان حداقل معاش ماه جوزا را مانند گذشته اجرا کنند، اما آن‌ها قبول نکردند و گفتند که ما می‌توانیم که معاشات گذشته را اجرا کنیم، ولی از معاشات ماه‌های آینده مقداری را کسر خواهیم کرد."

یکی از معلمان زن: جلو اعتراض ما را گرفتند

در همین حال برخی از زنان کارمند در اداره‌های دولتی از جمله آموزگاران در پیام نوشتاری به رادیو آزادی این موضوع را تأیید کردند، اما به دلیل حساسیت موضوع حاضر به گفت‌وگوی شنیداری نشدند.

سر صنف حاضر نشوید و تحصن کنید شما را حوزه می‌بریم

یک زن از کابل که نخواست نامش در گزارش منتشر شود، می‌گوید که دخترش آموزگار است و اکنون معاش وی کاهش یافته است.

"دخترم معلم است، برایم زنگ زد و گفت که می‌خواستیم که به دلیل کاهش معاش به پنج هزار افغانی تحصن کنیم، اما از حوزۀ تعلیمی تماس گرفته شده است که اگر سر صنف حاضر نشوید و تحصن کنید شما را حوزه می‌بریم. مشکلات و نگرانی‌ها بسیار زیاد است."

از هفتۀ گذشته به این‌سو یک مکتوب منسوب به ادارۀ امور حکومت طالبان در رسانه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که بر اساس آن معاش کارمندان زن اداره‌های دولتی که در نظام پیشین به کار گماشته شده بودند، ۵ هزار افغانی تعیین شده است.

در این مکتوب گفته شده که این دستور از سوی ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان صادر شده است، اما جزئیات بیشتری داده نشده که تنها معاش کارمندان زن که در حال حاضر خانه‌نشین هستند این مقدار تعیین شده و یا شامل کارمندانی هم می‌شود که هنوز هم در بخش‌های مختلف کار می‌کنند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به پرسش‌های رادیو آزادی در این باره پاسخ نداد، اما بی بی سی به نقل از یک مقام حکومت طالبان صحت این مکتوب را تأیید کرده است.

فعالان حقوق زن: پایین آوردن معاش زنان، تبعیض جنسیتی است
نهادهای بین‌المللی بارها تأکید کرده‌اند که زنان در افغانستان پس از بازگشت دوبارۀ طالبان، با تبعیض آشکار و سیستماتیک روبرو شده‌اند
نهادهای بین‌المللی بارها تأکید کرده‌اند که زنان در افغانستان پس از بازگشت دوبارۀ طالبان، با تبعیض آشکار و سیستماتیک روبرو شده‌اند

برخی فعالان حقوق زنان این فرمان حکومت طالبان را محکوم کرده اند و آن را نشانه‌ای آشکار از تبعیض جنسیتی علیه زنان دانسته اند.

سجیه بهگام، یکی از آنان به رادیو آزادی گفت:

"ما و شما می‌دانیم که زنان زیادی در افغانستان نان‌آور خانواده هستند و سرپرست مردشان را در جنگ‌ها از دست دادند. سوال این‌جاست که این زنان چه کنند؟ کجا بروند؟ خودکشی کنند؟ آیا مسئولیت گروه حاکم این نیست که خانواده‌ها را حمایت کند؟"

بیشتر در این مورد:

هزار روز محرومیت؛ دیده‌بان حقوق بشر می گوید، محرومیت دختران افغان از آموزش، زیان‌های جبران‌ناپذیر دارد

سازمان ملل: ظلمی که بر زنان در افغانستان صورت می‌گیرد، بی‌سابقه است

نظیفه حق‌پال، یکی دیگر از فعالان حقوق زنان به رادیو آزادی گفت:

"این فرمان یک تبعیض سیستماتیک است، زیرا زنانی که در ادارات دولتی و حتا بخش‌های بسیار مهم مانند شفاخانه و بخش بازرسی کار می‌کنند معاشات‌شان کاهش پیدا می‌کند، در حالی که همکار مردشان معاش بیشتر دریافت می‌کنند."

پس از روی کار آمدن حکومت طالبان، بسیاری از زنانی که در اداره‌های دولتی کار می‌کردند، خانه‌نشین شدند و حکومت طالبان گفته بود که معاشات آنان را می‌پردازد.

پیش از این برخی این زنان به رادیو آزادی گفته بودند که چندین ماه است که معاشات‌شان را دریافت نکرده‌اند.

پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان، زنان و دختران با ده‌ها فرمان محدودکننده طالبان از جمله منع کار در بیشتر ادار‌ه‌های دولتی و تمامی اداره‌های غیردولتی مواجه شده‌اند.

هرچند سازمان‌های بین‌المللی و حقوق بشری این فرمان‌ها را محکوم کرده و از طالبان خواسته‌اند که آن ها را لغو کنند، طالبان تاکنون هیچ تغییری در سیاست‌های خود نیاورده‌اند.

XS
SM
MD
LG