لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۰

بارکزی: به گفتگو های جاری صلح خوشبین نیستم


با آنکه اشتراک کننده گان مذاکرات چهارجانبه هنوز هم در تلاش هستند که زمینه گفتگو های رو در رو را میان حکومت افغانستان و طالبان مساعد سازند اما برخی از اعضای ولسی جرگه به این تلاش ها امیدوار نیستند.

عبدالله بارکزی رئیس کمیسیون رسیده‌گی به شکایات ولسی جرگه افغانستان روز چهار شنبه به رادیو آزادی گفت بشمول پاکستان برخی کشور ها نمی خواهند در افغانستان صلح تامین شود:

"مردمان دنیا نمی خواهند در افغانستان صلح بیاید خصوصاً این پروسه که جریان دارد من اصلاً به آن خوشبین نیستم تمام آن فقط ضایع کردن وقت است و حکومت افغانستان را به غفلت انداختن است هیچ نتیجه ندارد، اما فکر می کنم که حزب اسلامی با صداقت حاضر هستند و می خواهند با مردم افغانستان صحبت کنند و یکجا شوند که من اینرا استقبال می کنم."

در نشست چهارجانبه صلح تصمیم گرفته شد که در اوایل ماه مارچ سال جاری طالبان برای گفتگو های رو در رو با حکومت افغانستان حاضر می شوند اما با گذشت حدود یک ماه هنوز این کار صورت نگرفته است.

بخاطر آماده ساختن شرایط برای مذاکرات رو در رو بین حکومت افغانستان و طالبان مسلح چهار نشت چهارجانبه بین افغانستان، پاکستان، ایالات متحده امریکا و چین صورت گرفت.

اما این همه تلاش ها زمانی با چالش روبرو شدند که طالبان مسلح با نشر اعلامیه شرکت شانرا در مذاکرات رو در رو با حکومت افغانستان رد کردند.

از سوی هم یوسف صابر یکتن از اعضای این جرگه به گفتگو های صلح امیدوار است و می گوید آوردن صلح به کشور به وقت ضرورت دارد.

آقای صابر به رادیو آزادی گفت با آنکه مسئله صلح افغانستان پیچیده است اما آوردن آن هم امکان پذیر است:

"حرکتی که برای صلح آغاز شده یک حرکت ساده نیست و ما باید در این مورد فکر کنیم و امکانات و مجبوریت های خود را بسنجیم، کشور ها و مردمانی که در پروسه صلح کشور ما دخیل هستند دلچسپی آنان را هم بسنجیم، ما می توانیم که به پروسه صلح کمی امیدوار باشیم."

با آنکه شورای عالی صلح تا حال در این مورد چیزی نگفته است اما رئیس جمهور کشور قبلاً گفته بود که به گفتگو های صلح امیدوار است و در این مورد حوصله استراتیژیک دارد.

گزارش: ذکیه حکیمی

XS
SM
MD
LG