لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۲

افغانستان هزینه برگشت دوباره مهاجران را فراهم کرده نمی‌تواند


سید حسین عالمی بلخی وزیر مهاجرین و عودت کننده‌گان
سید حسین عالمی بلخی وزیر مهاجرین و عودت کننده‌گان

افغانستان پس از سوریه بیشترین مهاجر را در جهان دارد.

وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان افغانستان می گوید، بیش از 6 میلیون افغان هم اکنون در کشورهای همسایه و جهان زنده‌گی می کنند.

سید حسین عالمی بلخی وزیر مهاجرین و عودت کننده‌گان به روز پنج شنبه در دومین روز نشست کشور های گروه به اضافه هفت در کابل گفت جامعه جهانی باید با افغانستان در برگشت دوباره مهاجرین این کشور به افغانستان کمک مالی کند:

" حکومت افغانستان به تنهایی بودیجه روند برگشت دوباره مهاجرین اش را که بُعد ملی و بین المللی دارد، فراهم کرده نمیتواند. تلاش داریم در همکاری با کشور های خارجی، برنامه های عملی را برای برگشت دوباره مهاجران افغان برابر کنیم. "

وزیر مهاجرین و عودت کننده‌گان می گوید در سال روان برای رسیده‌گی به مشکلات مهاجران برنامه های را روی دست دارند.

آقای بلخی می افزاید که روند مذاکرات با کشور های اروپایی، ایجاد فرصت های شغلی، تصویب قانون مبارزه با قاچاق انسان از اقدامات است که در اولویت های کاری این وزارت قرار دارد.

بر اساس آمار وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان تنها در سال 2015 میلادی بیش از دو صد هزار افغان به دلیل فرار از نا امنی ها، به شکل غیر قانونی افغانستان را به قصد اروپا ترک گفته اند.

در سال 2015 میلادی بیش از دو صد هزار افغان افغانستان را ترک گفته اند
در سال 2015 میلادی بیش از دو صد هزار افغان افغانستان را ترک گفته اند

اما روزنامه تلگراف به تازگی گفته است که بخش پالسی خارجی کمیسیون اروپایی و اداره خدمات عملیاتی خارجی پلانی را آماده کرده اند که بر اساس ان نزدیک به هشتاد هزار افغان از اروپا دوباره به افغانستان فرستاده خواهند شد.

اتحادیه اروپا با ترکیه موافقه کرده است که با این کشور کمک اقتصادی میکند و در برابر آن ترکیه باید جلو ورود مهاجرین به اروپا را بگیرد.

از سوی هم سازمان عفو بین الملل، اخراج شدن افغان ها از کشور ترکیه را به انتقاد گرفته است.

وزیر مهاجرین افغانستان نیز می گوید روی این مورد با کشو رهای اروپایی بحث می کند تا اسناد مهاجران افغان را به گونه انفرادی بررسی کرده و همه افغان ها را از خاک شان بیرون نکنند.

در همین حال نسرین اوریاخیل وزیر کار و امور اجتماعی که در دومین روز نشست کشور های گروه به اضافه هفت شرکت کرده می گوید تلاش دارند تا زمینه های کاری را به جوانان فراهم کنند:

نسرین اوریاخیل وزیر کار و امور اجتماعی
نسرین اوریاخیل وزیر کار و امور اجتماعی

" حکومت افغانستان تلاش دارد تا زمینه های کاری بیشتر را برای جوانان فراهم کند، این در اولویت های کاری مان قرار دارد، بر اساس آمار های اخیر افغانستان بیشترین رقم جوانان را داراست. "

حکومت افغانستان در حالی این خواسته ها را مطرح می کند که بر اساس معلومات بانک مرکزی افغان ها در یک سال گذشته نزدیک به 2 میلیارد دالر را به اروپا با خود برده اند.

سیف الدین سیحون کارشناس اقتصادی می گوید اگر حکومت زمینه های کاری را در در کشور فراهم کند از یک سو جلو فرار سرمایه را خواهد گرفت و از جانبی دیگر اقتصاد کشور نیز بلند خواهد رفت.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG