لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۳

شورای صلح: هنوز هم امیدواریم که پاکستان تعهداتش را عملی کند


عبدالخبیر اوچقون معاون شورای عالی صلح افغانستان
عبدالخبیر اوچقون معاون شورای عالی صلح افغانستان

شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید، اگر پاکستان به همکاری اش در روند گفتگوهای صلح ادامه ندهد افغانستان به اعضای دیگر گروه هماهنگی چهار جانبه صلح مراجعه خواهد کرد.

هر چند، چندین بار برای گفتگوهای صلح رو در رو میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح، ضرب الاجل تعیین شد، اما هنوز هم مذاکرات میان دو طرف آغاز نشده‌ است.

حالا چنین به نظر می‌رسد که حکومت افغانستان و شورای عالی صلح این کشور از همکاری صادقانه پاکستان که عضو گروه هماهنگی چهار جانبه صلح نیز می‌باشد، نا‌امید شده است.

عبدالخبیر اوچقون معاون شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید، اگر پاکستان به همکاری در روند گفتگوهای صلح ادامه ندهد پس آنان به دیگر اعضای گروه هماهنگی چهار جانبه صلح یعنی چین و امریکا مراجعه خواهند کرد.

عبدالخبیر اوچقون
عبدالخبیر اوچقون

وی گفت:

" دولت افغانستان و شورای صلح هنوز هم این امیدواری را دارد که پاکستان نسبت به تعهدات که در قبال پروسه صلح افغانستان داشته باید صادقانه ایستاد شود در غیر آنصورت حکومت افغانستان و شورای عالی صلح به کشور های دخیل که آنها نیز متعهد بودند در بخشی از توافقنامه که در اجلاس اخیر در کابل تصویب شد."

آقای اوچقون گفت که علاوه بر این برخی کشورهای دیگر مثل هند، روسیه، ایران و شماری کشورهای خلیج می‌توانند بخاطر تأمین ثبات در منطقه بالای پاکستان فشار وارد کنند.

پیش از این شماری از کشورهای منطقه چون ایران، روسیه و هند گفته بودند، اگر حکومت افغانستان در موضوع صلح از آنان تقاضای همکاری بکند، پاسخ آنان مثبت خواهد بود.

حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت خارجه افغانستان روز دوشنبه در یک نشست گفت که پاکستان به تعهدات اش که در نشست گروه هماهنگی چهار جانبه صلح انجام داده بود، عمل نکرده است.

آقای کرزی از کشورهای دخیل در گفتگوهای چهارجانبه خواست تا به تعهدات شان در زمینه تأمین صلح در افغانستان عمل کنند.

پاکستان در زمینه صلح افغانستان به تعهداتش عمل نکرده‌است
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:21 0:00

از عدم همکاری پاکستان با پروسه صلح افغانستان در حالی انتقادات صورت می‌گیرد که پیش از این سرتاج عزیز گفته بود، با آنکه رهبران طالبان افغان با خانواده های شان در پاکستان بسر می برند، اما بطور کامل تحت تسلط پاکستان قرار ندارند و نه هم به تمام حرف های اسلام آباد گوش فرا میدهند.

پاکستان در نشست گروه هماهنگی چهار جانبه صلح که در ماه جاری میلادی در کابل برگزار شده بود تعهد کرد که طالبان را حاضر به گفتگو با حکومت افغانستان خواهد کرد.

اما ماه مارچ که زمان آغاز مذاکرات رو در رو خوانده شده بود رو به ختم است و طالبان به رهبری ملا اختر محمد منصور از شرکت در گفتگو های صلح انکار کرده و بر شرایط قبلی شان تأکید دارند.

طالبان به تکرار گفته اند، تا زمانیکه اشغال نیروهای خارجی از افغانستان به پایان نرسیده، نام طالبان از لست سیاه بین المللی حذف نشده و زندانیان شان رها نگردیده است، مذاکرات نتیجۀ در بر نخواهد داشت.

در این میان شماری از اعضای ولسی جرگه می‌گویند که پاکستان بخاطر برآورده شدن خواسته هایش چون نفوذ گسترده در امور افغانستان و به رسمیت شناختن خط دیورند، سیاست کنونی اش را حفظ میکند.

آرین یون عضو کمیسیون روابط بین الملل این جرگه در صحبت با رادیو آزادی گفت بیش از این توقع از پاکستان در خصوص همکاری با روند صلح به مفهوم ضیاع وقت است و باید از این کشور به جامعه جهانی شکایت صورت گیرد.

وی گفت:

"در این زمان به حکومت لازم است که از بی کفایتی کار نگیرد هم جهان را قانع بسازد که در پروسه صلح پاکستان همکاری نمی‌کند و همچنان به آنان نشان بدهد که آنها همواره در بخش صلح دوگانه بازی کرده‌اند."

خانم یون همچنان افزود که حکومت افغانستان باید بگونه مستقیم با گروه طالبان گفتگوهای صلح را آغاز کند.

حاجی سید داوود آگاه امور سیاسی
حاجی سید داوود آگاه امور سیاسی

با این همه حاجی سید داوود آگاه امور سیاسی می‌گوید که پاکستان در انتظار سقوط حکومت افغانستان است و مقامات افغان باید برای حل مشکلات داخلی و تأمین صلح و ثبات در افغانستان راه دیگری را در پیش‌گیرد.

گزارش: فریبا واحدی

XS
SM
MD
LG