لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۳

عایدات داعش نسبت به سال گذشته کاهش قابل ملاحظهء یافته است


یک اداره تحقیقاتی امریکایی میگوید عایدات و نفوس تحت کنترول داعش یک بر سه کاهش یافته است. این اداره تحقیقات کاهش در عایدات را تهدیدی برای آینده خلافت خود خواندهء داعش میداند.

به گفته اداره تحقیقاتی آی ایچ اس، عایدات گروه تندرو داعش که در اواسط سال گذشته هر ماه ۸۰ میلیون دالر بود، در ماه مارچ امسال به ۵۶ میلیون دالر ماهانه کاهش یافته است.

با تخریب بعضی دستگاه‌های تولید نفت داعش در اثر حملات هوایی به رهبری امریکا، تولیدات روزانه نفت داعش از ۳۳۰۰۰ بیرل در سال گذشته حال به ۲۱۰۰۰ بیرل در یک روز کاهش یافته است.

لودویکو کارلینو یک تحلیلگر ادارهء تحقیقاتی آی ایچ اس میگوید، داعش هنوزهم یک نیرو در منطقه است ولی کاهش در عایدات‌اش قابل ملاحظه بوده و چالشی را سد راه گسترش مناطق تحت ادارهء این گروه در درازمدت می سازد.

مناطق تحت کنترول داعش از اواسط سال ۲۰۱۴ به اینطرف ۲۲ درصد تنزیل یافته است، در حالیکه نفوس تحت کنترول داعش از ۹ میلیون به ۶ میلیون کاهش یافته است.

کالمپ سترک یک تحلیلگر ادارهء تحقیقاتی آی ایچ اس میگوید، فعالیت های تجارتی کمتر منتج به مالیه دهی کمتر در قلمرو داعش شده است و هم ملکیت های را که این گروه ضبط میکرد کاهش یافته اند.

در راپور اداره آی ایچ اس گفته شده است که ۵۰ درصد عایدات داعش از مالیه و ضبط ملکیت ها، ۴۳ درصد آن از فروش نفت و متباقی از قاچاق مواد مخدر، فروش برق، و کمک های خیریه به دست می آید.

در گزارش همچنان گفته شده است که این گروه از مجازات و تنبیه بدنی محکومین در بدل پرداخت پول هنگفت میگذرد و مجازات آنها را در بدل پول می بخشد که این مسئله نمایانگر مشکلات مالیء این گروه است.

داعش به دلیل مشکلات اقتصادی‌اش مالیات جدید را بر فعالیت های چون داشتن دیش آنتن نیز وضع کرده است، حتی این گروه کسانی را که از قرآن کم میدانند، جریمهء نقدی میکند.

XS
SM
MD
LG