لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۸

"فیصله‌های محاکم به شمول حکم اعدام با قاطعیت عملی خواهد شد"


رئیس جمهور محمد اشرف غنی می‌گوید دوران آنانی که از عفو بی موجب برخوردار می‌شدند، دیگر پایان یافته است.

آقای غنی روز دوشنبه در سخنرانی سی دقیقه‌یی اش با اعضای شورای ملی گفت، قانون به گونه کامل بر آنانی تطبیق خواهد شد که در میدان های جنگ بازداشت می‌شوند.

وی گفت، فیصله های محاکم به شمول حکم اعدام با قاطعیت و اراده استوار بر این افراد عملی خواهد شد.

اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

وی افزود:

"در مقابل آنانی که خون سربازان و مردم بی گناه ما را می ریزانند با قاطعیت برخورد نموده و هیچ تردیدی در مجازات شان نشان نخواهیم داد. دوران آنهایی که از عفو بی موجِب برخوردار می‌شدند دیگر پایان یافته است، دولت جمهوری اسلامی افغانستان متعهد است تا فیصله های محاکم و نظام عدلی– قضایی را به شمول حکم اعدام، با قاطعیت و با اراده استوار اجرأ نماید."

این موقف از سوی رئیس جمهور افغانستان پس از آن اتخاذ می‌گردد که در حمله خونین اخیر از سوی طالبان در کابل، بیش از شصت تن کشته و نزدیک به سه صد و پنجاه تن دیگر زخم برداشتند.

این در حالیست که پیش از این احمد ضیا مسعود نماینده خاص رئیس جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب پس از حمله خونین در کابل، پیشنهاد کرده است که تروریستان زندانی که محکوم به مرگ اند، باید اعدام شوند.

به گفته آقای مسعود، در حال حاضر شماری از زندانیان هستند که بخاطر انجام اعمال تروریستی در افغانستان، محکوم به اعدام اند.

رحمت الله نبیل رئیس سابق ریاست امنیت ملی افغانستان
رحمت الله نبیل رئیس سابق ریاست امنیت ملی افغانستان

در عین‌حال رحمت الله نبیل رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان پس از این رویداد، در صفحه فیس بوک اش نوشته که افراد مربوط به شبکه حقانی که در زندان‌های این کشور محکوم به اعدام شده‌اند، باید اعدام گردند.

​این در حالیست که بر اساس گزارش‌ها نزدیک به دو نیم سال قبل حامد کرزی رئیس جمهور پیشین تعداد زیادی از زندانی را که به اتهام فعالیت‌های تروریستی بازداشت شده بودند از زندان بگرام آزاد ساخت که این کار وی واکنش تند امریکا را نیز دربر داشت.

از سوی هم پیش از این برخی مقام‌های حکومتی چون داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی و احمد ضیا مسعود نماینده رئیس جمهور در اصلاحات و حکومت داری خوب از موجودیت ستون پنجم در بین نظام سخن زده‌ و گفته اند، کسانی هستند که برای پلان گذاری حملات مرگبار در این کشور با طالبان مسلح همکاری می‌کنند.

اما رئیس جمهور محمد اشرف غنی هشدار می‌دهد! افرادی که تلاش کنند به وحدت مردم این کشور لطمه وارد کنند و با استفاده از منابع آن در جنگ روانی با دشمن همسویی داشته باشند در برابر آنان بیش از این مصلحت صورت نخواهد گرفت.

وی گفت:

"برای دفاع از دین، وطن، و ازرش‌های قانون اساسی کشور، لازم است که یک دل و یک صدا وحدت خود را در فکر و عمل به تبارز بگذاریم. به این دلیل، کسانی که به این وحدت لطمه می‌زنند و در عین قرار داشتن در متن نظام و حکومت، و با استفاده از منابع آن، آب در آسیاب دشمن می‌ریزند و به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه در جنگ روانی با دشمنان این آب و خاک همسو می‌شوند، در مورد آنان ارفاق و مصلحت بیشتر صورت نخواهد گرفت."

این در حالیست که گفته می‌شود به تازه گی یکی از استادان پوهنځی شرعیات پوهنتون کابل به اتهام تشویق جوانان به فعالیت‌های افراطی بازداشت شده‌است.

رئیس جمهور غنی از اعضای شورای ملی خواست که دسپلین اخلاقی را تعریف و به حدود آن قانونیت ببخشند تا به گفته وی در روشنایی این اصول مؤفقانه تر به جنگ روانی دشمن پاسخ داده شود.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG