لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۴

"حمله اخیر در کابل را شبکه حقانی به کمک «ISI» انجام داده‌است"


حکومت افغانستان ادعا می‌کند که یافته‌های تحقیقات ابتدایی‌شان در مورد حمله مرگبار اخیر در شهر کابل نشان می‌دهد که این حمله از سوی شبکه تروریستی حقانی به حمایت استخبارات پاکستان انجام شده‌است.

در این حمله ۶۴ تن کشته و ۳۴۷ تن زخمی شدند که به گفته مقامات اکثریت قربانیان این رویداد را افراد ملکی تشکیل می‌دهند.

دوا خان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی در مورد شواهد دست داشته و جزئیات بیشتر تحقیقات شان وضاحت نداده و گفت که با درنظرداشت مغلق بودن چگونگی این حمله نیاز است تا در رابطه تحقیقات بیشتر انجام شود.

وی افزود:

" تحقیقات ادامه دارد و شما میدانید که این حمله خیلی مغلق بوده از اینرو نیاز است تا تحقیقات تخنیکی بیشتر در این مورد انجام شود اما چیزی که معلوم است آن این است که این حمله را شبکه حقانی انجام داده و به حمایت استخبارات پاکستان انجام داده که این معلومدار است."

مینه پال بدون ارائه کدام اسناد و شواهد بر حمایت استخبارات پاکستان از شبکه حقانی در انجام این حمله تأکید کرد.

دوا خان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور
دوا خان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور

حمله مرگبار اخیر در شهر کابل که سه شنبه هفته گذشته در برابر قطعه محافظت رجال برجسته انجام شده، واکنش‌های زیاد داخلی و بینالمللی را به همراه داشت.

حکومت افغانستان برای غم شریکی با خانواده‌های قربانیان این رویداد اعلام کرد که پرچم کشور برای یک روز نیمه برافراشته شود.

در عینحال شماری از اعضای ولسی جرگه افغانستان از حکومت میخواهند تا کسانی را که مرتکب غفلت وظیفوی در این رویداد شدهاند هرچه زودتر شناسایی و از کار برکنار کنند.

صالح محمد صالح یک عضو کمیسیون امنیت داخلی این جرگه به رادیو آزادی گفت که برای جلوگیری از وقوع چنین رویداد‌ها در کشور باید حکومت ادارات‌ کشفی و استخباراتی‌اش را تقویت کند.

در حمله اخیر در کابل، ۶۴ تن کشته و ۳۴۷ تن زخمی شدند که به گفته مقامات اکثریت قربانیان این رویداد را افراد ملکی تشکیل میدهند.
در حمله اخیر در کابل، ۶۴ تن کشته و ۳۴۷ تن زخمی شدند که به گفته مقامات اکثریت قربانیان این رویداد را افراد ملکی تشکیل میدهند.

آقای صالح می‌گوید:

"بهتر خواهد بود که ادارات کشفی و استخباراتی ما روی پای خود‌شان بی‌ایستند. امکاناتی را که این ادارات به دسترس دارند باید در جای مناسب آن به مصرف برسد و هرگاه در سیستم‌ها مشکل موجود باشد باید سیستم‌ها مطابق شرایط کنونی عیار شوند تا بتوانیم جلو همچو رویداد‌ها را بگیریم."

وزارت امور داخله افغانستان، پس از وقوع این حمله وظایف چند تن از مسئولین حوزه اول امنیتی را به دلیل غفلت وظیفوی به حالت تعلیق درآورد.

ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که پس از تکمیل شدن تحقیقات در مورد حمله اخیر در شهر کابل اسناد آنرا ضمیمه چند مورد دیگر به شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهد سپرد.

این در حالیست که تا کنون مقامات پاکستانی در مورد این اظهارات مقامات افغان ابراز نظر نکرده‌اند.

گزارش: ویدا بره‌کی

XS
SM
MD
LG