لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۸

روسیه می‌خواهد با افغانستان توافقنامه نظامی امضا کند


الکساندر مانتیتسکی سفیر روسیه در افغانستان
الکساندر مانتیتسکی سفیر روسیه در افغانستان

سفارت روسیه در کابل از حکومت افغانستان می‌خواهد تا برای امضای توافقنامه همکاری‌های نظامی میان این دو کشور آمادگی لازم را اتخاذ کند.

الکساندر مانتیتسکی سفیر این کشور در افغانستان می‌گوید که آنان برای امضای این توافقنامه آماده هستند و به گفته وی این توافقنامه به نفع حکومت افغانستان است.

وی گفت:

"روسیه از حکومت افغانستان می‌خواهد تا اقدامات لازم را برای امضای توافقنامه همکاری‌های نظامی بین این دو کشور اتخاذ کند، این توفقنامه برای تقویت بخشیدن به افغانستان مهم است."

روسیه از حکومت قبلی نیز خواست کار مشابه را انجام داده و بر حمایت نظامی از افغانستان بعد از ختم مأموریت ناتو اطمینان دادهاست.

روسیه می‌خواهد با افغانستان توافقنامه نظامی امضأ کند
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:02 0:00

آقای مانتیتسکی گروه طالبان و داعش را تهدید بزرگ برای کشورهای فدراسیون روسیه خوانده و از حکومت افغانستان خواست تا در تبادله معلومات استخباراتی با این کشور همکاری کند.

وی بر پروسه صلح که توسط افغان‌ها رهبری شود تاکید کرده گفت که روسیه در نشست‌های چهار جانبه صلح که شامل افغانستان، پاکستان، چین و امریکا است هیچ گاهی اشتراک نخواهد کرد.

سفیر روسیه در این نشست در مورد تیرگی روابط کشورش با امریکا پس از تحولات در اوکراین اشاره کرده گفت که دیگر مشترکاً با ایالات متحده در افغانستان کار نخواهد کرد اما بر ادامه همکاری‌های مستقیم با این کشور تأکید کرد.

روسیه تا کنون در بخش نظامی با افغانستان همکاری‌های زیادی را انجام دادهاست و به گفته آقای مانتیتسکی گفتگوها برای اهدای هلیکپوترهای نوع می‌-۱۷ «Mi-17» نیز جریان دارد.

اینکه توافقنامه امنیتی با روسیه امضا می‌شود یا نه و آیا روسیه نیز مانند ایالات متحده در افغانستان حضور نظامی خواهد داشت یا خیر از تواب غورځنگ سخنگوی شورای امنیت ملی در این مورد پرسیده شده است.

دولت افغانستان با روسیه هم در گذشته همکاری داشته و هم در آینده ادامه می‌دهد.
دولت افغانستان با روسیه هم در گذشته همکاری داشته و هم در آینده ادامه می‌دهد.

آقای غورځنگ با آنکه از دادن جزئیات بیشتر در این مورد خودداری کرد اما گفت:

"دولت افغانستان در رابطه به محو مواد مخدر، جلوگیر از قاچاق آن و همچنان مبارزه مشترک علیه تروریزم با روسیه هم در گذشته همکاری داشته و هم در آینده در این دو مورد بسیار مهم با روسیه ادامه می‌دهد، دید ما این است که تروریست و مواد مخدر دشمن مشترک هر دو کشور است و محو آن به مساعی مشترک دو کشور نیاز دارد."

شوروی سابق حدود چهار دهه قبل ۹ سال در افغانستان حضور نظامی داشت اما در بیست و ششم دلو سال ۱۳۶۷ هجری شمسی از افغانستان بیرون شد.

پیش از این برخی از اعضای شورای ملی و شماری از مردم در مورد اظهارات روسیه در باره افغانستان و دلچسپی آن کشور به وضعیت کنونی این کشور ابراز نگرانی کرده و گفته می‌شود که مبدأ برخی اقدامات روسیه افغانستان را به میدان جنگ میان قدرت‌های جهان مبدل خواهد ساخت.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG