لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۵

روسیه و افغانستان برای مبارزه مشترک با تروریزم توافق کردند


مقام های ارشد امنیتی افغانستان و روسیه روی ایجاد یک کمیته برای مبارزه با تروریزم بین المللی به توافق رسیده اند.

بر اساس گزارش ها، معصوم ستانکزی سرپرست وزارت دفاع افغانستان در دیدار روز چهارشنبه اش با سرگی شویگو وزیر دفاع روسیه همچنان درباره آموزش نظامیان افغان در آنکشور گفتگو کرده است.

در این نشست، حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان هم شرکت داشت و گفت، کشور های غربی بدون همکاری روسیه، چین و ایران نمی‌توانند به اهداف شان در افغانستان دست یابند.

روسیه و افغانستان توافق کرده اند تا یک کمیته را برای همکاری های تخنیکی نظامی ایجاد کنند و در نتیجه تلاش ها برای مبارزه بین المللی با تروریزم افزایش یابد.

این توافق در جریان سفر محمد معصوم ستانکزی سرپرست وزارت دفاع افغانستان به مسکو حاصل شد.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به رادیو آزادی گفت، در دیدار های آقای ستانکزی، مسایل همکاری های نظامی روسیه با افغانستان مطرح می‌شود:

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

"وزیر دفاع ملی به یک دعوت رسمی به مسکو رفته است. وی آنجا در مورد مسایلی که در امور دفاعی برای دو کشور نیاز است، گفتگو می‌کند و در آن بخش های که روسیه می‌تواند با ما همکاری کند، در مورد آن هم گفتگو خواهد کرد."

سرپرست وزارت دفاع افغانستان در حاشیه پنجمین کنفرانس بین المللی امنیتی در مسکو با سرگی شویگو وزیر دفاع روسیه هم دیدار کرد.

آقای ستانکزی پس از این ملاقات به رسانه ها گفت، با جانب روسیه درباره افزایش تعداد نظامیان افغان در آنکشور جهت آموزش های نظامی، همکاری ها و مبادله معلومات استخباراتی و همچنان تشکیل کمیته مشترک همکاری های تخنیکی نظامی گفتگو کرده است.

به گفته وزارت دفاع افغانستان، سالانه از سی تا چهل تن از محصلین افغان، در بخش نظامی در روسیه آموزش می‌بینند.

در پنجمین کنفرانس بین المللی امنیتی در مسکو، بیش از پنجصد تن از نظامیان و سیاستمداران کشور های مختلف شرکت داشتند و از جانب افغانستان، علاوه بر سرپرست وزارت دفاع، رئیس جمهور پیشین حامد کرزی نیز اشتراک کرد.

آقای کرزی در روز نخست این کنفرانس گفت، در افغانستان هنگامی امنیت برقرار می‌شود که کشور های منطقه به صورت مشترک تلاش کنند:

"ایالات متحده امریکا و متحدانش اهداف شانرا در افغانستان با در نظر داشت وضعیت فعلی، بدون کمک روسیه، بدون کمک چین و بدون همکاری هند و ایران به دست آورده نمی‌توانند. ما می‌خواهیم که پاکستان در این مبارزه مخلصانه همراه شود، آن وقت بدون شک خواهیم دید که افغانستان با ثبات می‌شود، پاکستان با ثبات می‌شود و منطقه مصئون می‌ماند."

آقای کرزی در روز نخست این کنفرانس گفت، در افغانستان هنگامی امنیت برقرار می‌شود که کشور های منطقه به صورت مشترک تلاش کنند.
آقای کرزی در روز نخست این کنفرانس گفت، در افغانستان هنگامی امنیت برقرار می‌شود که کشور های منطقه به صورت مشترک تلاش کنند.

کنفرانس امنیتی مسکو برای دو روز است که امروز هم ادامه خواهد یافت.

سرپرست وزارت دفاع افغانستان در دیدار با وزیر دفاع روسیه روی این هم صحبت کرده که چگونه کابل و مسکو تلاش های شانرا بر ضد تروریزم بین المللی بیشتر سازند.

به گزارش خبرگزاری انترفکس روسیه، محمد معصوم ستانکزی گفته دیدارش با سرگی شویگو خیلی با اهمیت بوده و نقطه مشترک میان هر دو جانب همین بود که روسیه گفت، بی ثباتی افغانستان، تهدید برای تمامی منطقه است.

جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG