لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۵

تصمیم در مورد پروژه "توتاپ" بعد از بررسی‌کمیسیون گرفته میشود


بعد از بررسی‌های کمیسیون در مورد تطبیق "توتاپ" تصمیم گرفته می‌شود
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان می‌گوید تصامیم در مورد تطبیق پروژه توتاپ پس از ارائه دیدگاه کمیسیونی که قرار است موظف گردد، اتخاذ خواهد شد.

رئیس جمهور افغانستان شام دوشنبه در یک بیانیه تلویزیونی ضمن استقبال از فعالیت‌های مدنی مردماز آنان خواست تا برای جستجوی راه حل معقول با حکومت همکاری کرده دست به خشونت نزنند.

رئیس جمهور غنی گفت:
"من کمیسیون ملی را توظیف می‌کنم که اعضای آن در مشوره با نمایندگان مردم، فعالین سیاسی، مدنی و تخصصی تعیین شوند تا با مرور و بررسی همه اسناد و اقدامات مربوط به این پروژه ملی دیدگاه کامل و منسجم را، کمبود اقتصادی و هم تأثیرات اجتماعی آنرا به بحث گرفته باشد و دیدگاه رو به عایدات داشته باشد را با من و حکومت ارائه کنند تا در روشنی آن در آینده تصامیم اتخاذ گردد."

محمد اشرف غنی همچنان افزود که آنان برای انکشاف متوازن ولایت‌های نیاز متعهد بوده و تمام پروژه‌های انکشافی را با در نظر داشت وضعیت اقتصادی کشور راه اندازی خواهد کرد.

شرکتِ موسوم به"فیشنر" ولایت‌های مرکزی افغانستان را برای انتقال ۵۰۰ کیلوولت برق ترکمنستان از مسیر افغانستان به پاکستان، برگزیده بود اما حمایت کنندگان این پروژه در سال ۲۰۱۳ میلادی، انتقال برق پروژه توتاپ را از مسیرسالنگ سودمند خواندند.

هفته گذشته کابینه حکومت وحدت ملی نیز برای انتقال برق این پروژه از مسیر سالنگ به توافق رسیدند.
این اقدام کابینه افغانستان با عکس العمل‌های شدید مردمی بشمول شماری از

سیاسیون منجمله دو معاونین حکومت ریاست جمهوری و ریاست اجرائیه روبرو گردید و این واکنش‌ها از ولایت بامیان آغاز گردید.

هزاران تن از اعضای شورای مردمی افغانستان روز دوشنبه در شهر کابل گردهم آمده و از حکومت یکبار دیگر خواستار تطبیق پروژه توتاپ از مسیر ولایت بامیان گردیدند.
آنان دوشنبه هفته آنیده را ضرب الاجل تعیین کرده گفتند که اگر حکومت به خواست‌ هایشان رسیدگی نکند راه‌های ورودی به ارگ ریاست جمهوری را مسدود خواهند کرد.

عارف رحمانی یک تن از مسئولین شورای مردمی افغانستان و عضو ولسی جرگه افغانستان در مورد گفت:
"اگر تا روز دوشنبه آینده کسانیکه در ارگ نشسته اند به خواست بر حق و کاملاً عادلانه شما پاسخ نگویند ما تمامی سرک های منتهی به دروازه‌های ارگ را فرش از انسان‌ها می‌کنیم و میریزیم در اطراف ارگ و ارگ ریاست جمهوری را محاصره می‌کنیم."

در این حال سید علی کاظمی که در این گردهمایی اشتراک کرده بود گفت، اگر پروژه توتاپ از مسیر بامیان عملی شود زمینه برای انکشاف پروژه‌های انکشافی به شمول استخراج معادن مساعد می‌گردد.

از سوی دیگر حکومت به مردم بامیان اطمینان می‌دهد که انتقال انرژی به ولایت بامیان در اولیت‌های کاری آنان قراردارد و تأخیر در همچو پروژه‌ها به نفع کشور نمی‌باشد.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG