لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۴

اوباما: طالبان به جنگ و خشونت ادامه خواهند داد


بارک اوباما رئیس جمهور امریکا
بارک اوباما رئیس جمهور امریکا

رئیس جمهور امریکا می‌گوید، احتمال ندارد که طالبان با حکومت افغانستان به زودی وارد گفتگوهای صلح شود.

بارک اوباما در صحبت با خبرنگاران در جاپان با ابراز اینکه با وجود رهبری نو طالبان، بعید خواهد بود که این گروه حاضر به گفتگوهای صلح شود می‌گوید آنان به پیشبرد اجندای خشونت ادامه خواهد داد.

وی که برای اشتراک در اجلاس رهبران هفت کشور صنعتی جهان به جاپان رفته‌است افزود که طالبان به جنگ و خشونت ادامه خواهند داد.

اوباما: طالبان به پیشبرد اجندای خشونت ادامه خواهد داد
اوباما: طالبان به پیشبرد اجندای خشونت ادامه خواهد داد

آقای اوباما گفت:

"ما پیشبینی می‌کنیم که در کوتاه مدت طالبان به پیشبرد اجندای خشونت، استفاده از موترهای بم‌گذاری شده و انفجار دادن مردم بی‌گناه ادامه خواهند داد و فعالیت‌های که رویکرد ۱۵ تا ۲۰ ساله شان را مشخص می‎سازد دوام خواهد یافت."

اوباما این را یک روز پس از آنگفت که طالبان، هبت‎الله آخندزاده را به حیث رهبر جدید این گروه تعیین کردند.

همزمان با اعلان رهبر جدید طالبان، در یک حمله انتحاری از سوی این گروه یک موتر حامل کارمندان یک محکمه در کابل هدف قرار داده شد و در این حمله یازده تن کشته شدند.

در این حمله یازده تن جان باختند.
در این حمله یازده تن جان باختند.

تحلیلگران می‎گویند، این روشن نیست که آیا آخندزاده راه منصور را در راستای اجتناب از گفتگوهای صلح دنبال خواهد کرد و یا خیر.

هبت‎الله آخندزاده قبلاً معاون ملا منصور بود.

بر اساس گزارش فرانسپرس، انتظار می‎رود که آخندزاده در راستای متحد ساختن تحریک از هم پاشیده طالبان با دشواری‎های بزرگ روبرو شود.

کشته شدن منصور از سوی امریکا نشان داد که واشنگتن حد اقل در حال حاضر امیددر زمینه احیای گفتگوهای صلح میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح را از دست داده‎است.

این گفتگوها در تابستان پارسال به تعویق افتاد.

اوباما پذیرفت که او هرگز شاهد یک شریک مایل به مذاکره در رأس این گروه تندرو نخواهد بود.

وی افزود:

"انتظار این را نداشته که یک لبرال دیموکرات رهبر جدید طالبان باشد."

رئیس جمهور امریکا در ادامه گفت:

"اگر چه توقع من نیست اما امید من این است که مرحلۀ برسد که طالبان پی ببرند که آنهاقادر به اشغال این کشور نخواهند بود و آنچه نیاز دارند این است که وارد گفتگوهای جدید مصالحه شوند که رهبری آن به دست افغان‌ها باشد و من فکر می‌کنم که اگر این کار شود امریکا و دیگران در جامعه جهانی از آن حمایت خواهند کرد. اما من تردید دارم که این به زودی واقع شود."

منصور در یک حمله طیاره بی‌پیلوت امریکایی کشته شد.
منصور در یک حمله طیاره بی‌پیلوت امریکایی کشته شد.

ملا اختر محمد منصور رهبر پیشین طالبان در اوایل هفته جاری در یک حمله طیاره بی‌پیلوت امریکا در ایالت بلوچستان پاکستان کشته شد و ملا هبت‌الله جانشین وی اعلام گردید.

کشتن وی یک تغییر قابل توجهی برای واشنگتن است و تمایل تازۀ را در زمینه هدف قرار دادن رهبران طالبان در پاکستان برجسته می‌سازد و خطر حملات تلافی جویانه علیه نیروهای امنیتی افغان را به میان می‌آورد.

XS
SM
MD
LG