لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۳

عظیمی: جنرال دوستم در شمال در پی منافع حزب اش است


فرهاد عظیمی نماینده مردم ولایت بلخ در ولسی جرگه
فرهاد عظیمی نماینده مردم ولایت بلخ در ولسی جرگه

برخی از نمایندگان ولایت بلخ در ولسی جرگه ادعا می‌کنند که جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری در ولایات شمال دست به تعینات خود سرانه زده و در پی منافع حزب اش است.

فرهاد عظیمی نماینده مردم ولایت بلخ در ولسی جرگه می‌گوید که افراد وفادار به عبدالرشید دوستم در ولایات فاریاب، جوزجان و سرپل ملیشه‌های مربوط به خود شان را در پوسته‌ها و تأسیسات نظامی دولتی جا بجا می‌کنند.

آقای عظیمی روز یکشنبه در صحبت به رادیو آزادی گفت:

" در سرپل جوزجان و فاریاب این عمومیت دارد اینکه با استفاده از امکانات دولتی فقط تقویه یک جناح مشخص که هوا دار جنرال عبدالرشید دوستم است صورت می‌گیرد ما نمونه را داریم در سرپل که پوسته و یا تأسیسات قطعه شاهراه منسوبین اش بیرون کشیده می‌شود و قطعات ملیشه غیر مسئول بنام خیزش مردمی در آنجا جا بجا می‌شود."

فرهاد عظیمی در حالی این اظهارات را مطرح می‌کند که روز شنبه صلاح الدین ربانی رئیس حزب جمعیت اسلامی و وزیر خارجه افغانستان بالای رهبری حزب جنبش ملی اسلامی صدا کرد که مشکلات خود را از راه زور نه بلکه از راه گفتگو با آنان حل نماید.

حدود ده روز قبل در درگیری میان برخی از قوماندانان جمعیت اسلامی و جنبش ملی اسلامی در ولسوالی المار ولایت فاریاب از هر دو جانب ده تن کشته شدند.

پس از این رویداد حکومت افغانستان بخاطر بررسی قضیه کمیسیونی را موظف کرد تا موضوع را به صورت همه جانبه پی گیری نماید.

اما مسئولان جنبش ملی اسلامی افغانستان این ادعا ها را به شدت رد می‌کنند که گویا جنرال دوستم در ولایات شمال در پی منافع حزبی اش است.

بشیر احمد ته ینج سخنگوی حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان
بشیر احمد ته ینج سخنگوی حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان

بشیر احمد ته ینج سخنگوی این حزب در صحبت بارادیو آزادی چنین گفت:

"ادعای که صورت گرفته این از عدم معلومات کافی برخی کسانی است که در این باره صحبت می‌کنند تعینات و تقرری‌ها به اساس مشوره با شورای امنیت و ارگان‌های محلی افغانستان صورت گرفته و هیچ گونه نیازی برای ساختن ملیشه و در اختیار قراردادن امکانات نظامی بدست افراد غیر مسئول وجود ندارد."

در عین حال شماری از نمایندگان و بزرگان پنج ولایت شمال روز شنبه بخاطر اختلافات میان جمعیت اسلامی و جنبش اسلامی و مشکلات امنیتی در آن ولایات با رئیس اجرائیه ملاقات کردند.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه در صحبت با رادیو آزادی گفت که عبدالله عبدالله با توجه به وضعیت امنیتی در ولایات شمال آوردن اصلاحات در بخش‌های ملکی و نظامی در این ولایات را یک مسئله حتمی دانست.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG