لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۹

ایوبی: طالبان در کندز با بایومیتریک مردم را تشخیص می‌کنند


محمد یوسف ایوبی رئیس شورای ولایتی ولایت کندز
محمد یوسف ایوبی رئیس شورای ولایتی ولایت کندز

رئیس شورای ولایتی کندز می‌گوید، مخالفان مسلح حکومت هنوز هم اطراف شهر کندز و بیش‌تر ساحات ولسوالی‌های این ‌ولایت را زیر اداره خود دارند و حتی طالبان مسلح در این ولایت به دستگاه بایومیتریک نیز دسترسی یافته‌اند.

محمد یوسف ایوبی رئیس شورای ولایتی کندز می‌گوید که هم‌اکنون در حدود ۷۰ درصد جغرافیای کندز زیر ادارۀ شورشیان داخلی و خارجی قرار دارد و تمامی راه‌های خروجی از مرکز به ولسوالی‌های این ‌ولایت‌ و ولایت‌های هم‌جوار نیز زیر تهدید جدی طالبان مسلح قرار دارد.

آقای ایوبی این مطلب را در نشستی که از سوی بزرگان ولسوالی چهاردره کندز و متنفذان ولایت بدخشان به هدف جستجوی راه حل آزادی مسافران ربوده شده از نزد طالبان مسلح در دفتر این شورا را اندازی گردیده بود، بیان نمود.

شورای ولایتی: طالبان در کندز به دستگاه بایومیتریک نیز دسترسی یافته‌اند.
شورای ولایتی: طالبان در کندز به دستگاه بایومیتریک نیز دسترسی یافته‌اند.

رئیس شورای ولایتی کندز به رسانه‌ها گفت که طالبان مسلح از جمع ۱۹۰ تن از مسافران ربوده شده، بیش از ۱۰۰ تنِ آنان را آزاد ساخته‎اند و از این میان ۱۸ تنِ از مسافران ربوده شده را کشته‎اند، وی علاوه کرد که تعدادی از مسافران هنوز هم در اسارت طالبان مسلح به سر می‌برند که ارقام دقیق آن در دسترس قرار ندارد.

آقای ایوبی افزود:

"تعدای مسافران ربوده شده را خود طالبان مسلح پس از معاینه و چک آزاد کرده‌اند، اما تا هنوز در خصوص رهایی مسافران ربوده شده مسئولان محلی کندز کدام اقدامی عملی نکرده‌اند."

آقای ایوبی این ادعا مسئولان محلی کندز را رد می‌کند که گویا شماری از مسافران ربوده شده را آنان با راه اندازی عملیات نظامی از چنگ طالبان مسلح آزاد ساخته اند. وی افزود که شماری از مسافران ربوده شده را خود طالبان مسلح آزاد نموده‌اند.

رئیس شورای ولایتی کندز، از طالبان مسلح می‌خواهد که دیگر به کشتن انسان‌های بی‌گناه نقطۀ پایان بگذارند و مسافران ربوده شده را آزاد نمایند.

آقای ایوبی با بیان اینکه هم‌اکنون طالبان مسلح با دستگاه بایومیتریک مجهز شده‌اند، گفت:

"از طریق دستگاه بایومیتریک در شناخت مسافران ربوده شده طالبان کار گرفته‌اند که در نتیجه ۱۸ تنِ از مسافران را کشته اند و تعدادی از مسافران هنوز هم در قید طالبان هستند و وضعیت امنیتی کندز باشندگان این ولایت و اعضای شورای ولایتی را سخت نگران ساخته‎است."

رئیس شورای ولایتی، مسئولان محلی کندز و مقامات حکومت مرکزی را در تأمین امنیت این ولایت ناکام خواند و می‌افزاید که حکومت مرکزی مردم کندز را با وعده‌ها تکراری و بی‌عمل فریب می‌دهد.

با این‌حال، رئیس محمد عالم نماینده مردم بدخشان به رسانه‌ها گفت که از سوی ارگان‌های امنیتی و اداره محلی کندز تا اکنون در خصوص رهایی مسافران ربوده شده کدام اقدامی عملی صورت نگرفته‌است.

وی از طالبان مسلح خواست که دیگر از برادر کشتی دست بردار شوند و افراد ربوده شده را آزاد نمایند:

"در این رویداد ۱۸ تن از مسافران کشته شده‎اند که ما منحیث موی سفید ۱۲ جسد را به بدخشان روان کردیم، ۳ جسد را کفن کرده به تخار روان نمودیم و هم‌چنان یک کشته را در شهر کندز به خانواده‎اش تسلیم نمودیم و جسد دو تن را طالبان به دریا پرتاب کرده‎اند."

از جانب دیگر محمد معصوم هاشمی آمر امنیت قوماندانی امنیه ولایت کندز، این ادعا را رد می‌کند که گویا طالبان مسلح به دستگاه بایومیتریک دسترسی یافته باشند.

هاشمی: طالبان با استفاده از تیلیفون‌های مسافران از خانواده‌های شان معلومات گرفته‌اند.
هاشمی: طالبان با استفاده از تیلیفون‌های مسافران از خانواده‌های شان معلومات گرفته‌اند.

بر اساس گفتۀ‌های آقای هاشمی که هم‌اکنون عملیات نیروهای دولتی در ولسوالی چهاردره به هدف آزادی مسافران ربوده شده ادامه دارد.

آقای هاشمی می‌گوید:

"عملیات نظامی نیروهای مشترک دولتی در منطقه به هدف آزادی مسافران ربوده شده جریان دارد و شماری از مسافرانی را که طالبان کشته‌اند، طالبان با استفاده از تیلیفون همرای مسافران ربوده شده همرای فامیل و دوستان آن‌‌ها تماس برقرار کرده و در مورد مسافران معلومات جمع آوری نموده‌اند."

قبل از این صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله افغانستان نیز در یک نشست خبری هنگام سخنرانی‌اش گزارش‌ها مبنی بر استفاده طالبان از سیستم بایومیتریک را رد کرده آنرا تبلیغات دشمن عنوان کرد.​

کندز در شمال‌شرق کشور موقعیت داشته و در این چند سال اخیر ولایت یاد شده شاهد درگیری‌های خونین و هم‌چنان بد امنی بود و از اثر این درگیری‌ها و تهدیدات امنیتی هزاران خانواده از قرا و قصبات این ولایت به برخی ساحاتی شهر کندز و حتی به دیگر ولایت‌های کشور بی‌جا شده‌اند و هم‌اکنون با انواع مشکلات سردچار هستند.

گزارش: اجمل آرین

XS
SM
MD
LG