لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۹

عبدالله: مردم شاهد احیاء افغانستان و حفظ حیات وحش خواهند بود


عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان می‌گوید برخی مشکلات که در راستای حفاظت از محیط زیست وجود دارد، به کمک جامعه جهانی حل خواهد شد.

آقای عبدالله در مراسم تجلیل از روز جهانی حفاظت از محیط زیست در کابل با تایید وضعیت ناگوار محیط زیست در افغانستان تأکید کرد که در کنار همکاری جامعه جهانی برای احیای محیط زیست در افغانستان تمامی مردم باید به سهم خود در حفظ از محیط زیست تلاش به خرچ دهند.

مشکلات حفاظت از محیط زیست با کمک جامعه جهانی حل خواهد شد.
مشکلات حفاظت از محیط زیست با کمک جامعه جهانی حل خواهد شد.

آقای عبدالله گفت:

"مردم ما شاهد رسیده‌گی به صدمه که به محیط زیست رسیده و شاهد احیاء این سرزمین و حفظ حیات وحش خواهند بود، و ما شاهد ازین باشیم که دوباره این سرزمین رشد کند و به زیبایی و تنوع این کشور بیافزاید."

آقای عبدالله گفت حکومت افغانستان برای آوردن هر گونه پیشرفت در این کشور متعهد است و احیای محیط زیست و آبادانی کشور از جمله برنامه‌های اصلی انکشاف کشور می‌باشند.

روز پنجم جون در سال ۱۹۷۲ از سوی ملل متحد بنام روز جهانی حفاظت از محیط زیست مسمی گردید و همه ساله در بسیاری از کشورها از این روز تجلیل به عمل می‎آید.

از سوی دیگر اداره ملی حفاظت از محیط زیست افغانستان می‎گوید که برخی مشکلات در راه حفاظت از محیط و حیات وحش وجود دارد.

مصطفی ظاهر رئیس اداره حفاظت از محیط زیست افغانستان در مراسمی که به روز یکشنبه به همین مناسبت در کابل برگزار گردیده بود عدم آگاهی مردم، نبود اقتصاد و امنیت خوب را از عوامل عمده بدتر شدن وضعیت محیط زیستی در کشور یاد کرد.

نبود اقتصاد و امنیت خوب از عوامل بدتر شدن وضعیت محیط زیستی است.
نبود اقتصاد و امنیت خوب از عوامل بدتر شدن وضعیت محیط زیستی است.

آقای ظاهر گفت:

"نا آگاهی مردم بسیار زیاد کوشش کردیم که در جریان همین ده سال مردم افغانستان را آگاه بسازیم روی موضوعات محیط زیستی که چقدر ارزش دارد به اقتصاد شان به زنده‌گی شان و بر امنیت ملی افغانستان و اقتصاد کشور تا جای کامیاب شدیم اما یک راه دور و دراز داریم که به هدف خود برسیم."

آقای ظاهر نیز همکاری مردم را برای حفاظت از محیط زیست مسئله حیاتی عنوان کرده گفت که در صورت عدم همکاری مردم وضعیت از این نیز بدتر شده می‌تواند.

قبل ازین اداره دیده‌بان محیط زیست در صحبت با رادیو آزادی گفته‌اند که برخی ساحات و حیوانات در افغانستان نیز حفظ شده اعلان شده‌اند.

ناصر صدیقی رئیس اجرائیۀ دیده‌بان محیط زیست نیز گفته‌است که کمبود امنیت، اقتصاد پائین و نبود آگاهی مردم علت‌های اند که ساحات حفظ شده به تخریب مواجه شوند و حیوانات حفظ شده نیز شکار شوند.

گزارش: الیاس صالح

XS
SM
MD
LG