لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۷

خوگیانی: داعش در ولسوالی کوت ننگرهار سرکوب شده‌است


مقامات محلی ننگرهار می‌گویند که در نتیجه عملیات نیروهای امنیتی افغان تحت نام (شاهین سیزده) به ده‌ها تن از جنگجویان گروه داعش تلفات وارد شده است.

عطا الله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که در ولسوالی کوت این ولایت، شماری از افراد مسلح مخالف و رهبران داعش در محاصره قرار دارند.

وی گفت:

"عملیات که تحت نام شاهین سیزده راه اندازی شده تا کنون در حدود ۶۵ تن از گروه مسلح داعش از بین برده شده‌اند این علمیات که در ولسوالی کوت دوام دارد ۱۳ قریه از حضور آنان پاک ساخته شده است اکنون راه‌های ولسوالی کوت که بگونۀ راه فرار داعش است محاصره شده‌است و مخالفین که در آن ساحه وجود دارد از بین برده خواهد شد."

آقای خوگیانی گفت، در مناطقی که از حضور داعش تصفیه می‌شود، مردم عام در چوکات قیام کنندگان جابجا گردیده و حکومت آنان را از لحاظ مالی و نظامی به گونه کامل تجهیز می‌کند.

گروه داعش حدود ۱۵ ماه قبل در ولسوالی شینوار ولایت ننگرهار سربلند کرده و در مدت اندک فعالیت‌اش را در ولسوالی‌های اچین، سپین غر، نازیان، هسکه مینه، کوت و بتی کوت این ولایت گسترش داد.

از سوی هم وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، با آنکه این ولسوالی‌ها بطور کامل از حضور داعش پاک نشده اما می‌گوید، مناطقی که قبلاً تحت کنترول داعش قرارداشت در تنیجه عملیات مشترک نیروهای امنیتی افغان آزاد ساخته شده‌است.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت گفت که همه روزه جنگجویان گروه داعش از سوی نیروهای افغان هدف قرار می‌گیرند.

همه روزه جنگجویان گروه داعش از سوی نیروهای افغان هدف قرار می‌گیرند.
همه روزه جنگجویان گروه داعش از سوی نیروهای افغان هدف قرار می‌گیرند.

وی افزود:

"قوت‌های داعش در ولسوالی‌های اچین و کوت زیاد بود و مقاومت آنان در آنجا اکنون شکست خورده و مراکز ‌شان از بین برده شده‌است در هر جایکه گروپی از آنان سربلند کنند نیروهای ما آنان را محاصره کرده از بین می‌برند، یا هم بازداشت کرده به قانون می‌سپارند و یا هم تحت حملات هوایی ما قرار می‌گیرند."

آقای وزیری افزود که گروه مسلح داعش در ولسوالی‌های اچین، هسکه مینه، چپرهار، پچیراگام، نازیان و سپین غر با شکست مواجه شده‌است.

از سوی هم اعضای شورای ولایتی ننگرهار با آنکه سرکوب شدن داعش در برخی ولسوالی‌های این ولایت را می‌پذیرند، اما می‌گویند که این گروه به طور کامل در این ولایت از بین نرفته است.

ذبیح الله زمری منشی این شورا در مورد به رادیو آزادی گفت:

"در مناطق که داعش حضور دارد از نفوذ قوی برخوردار اند مردم محل از حکم و حاکمیت آنان به تکلیف هستند و از آن سرپیچی کرده هم نمی‌توانند اگر ما بگویم که داعش به طور مطلق از بین رفته است بدور از حقیقت خواهد بود اما قوت را که قبلاً داشتند و بالای نیروهای امنیتی افغان حمله می‌کردند را از دست داده‌اند."

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید تا زمانی که تمامی مناطق ولایت ننگرهار از حضور داعش پاک سازی نشود، عملیات نیروهای امنیتی افغان در این ولایت دوام خواهد داشت.

مقامات ولایت ننگرهار می‌گویند که در اثر درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی افغان و گروه داعش، صد‌ها خانواده منازل‌شان را رها کرده و به مناطق امن پناه برده‌اند.

قبل از این برخی از اعضای شورای ملی به شمول و باشنده‌های ولایت ننگرهار و برخی مناطق دیگر از حکومت خواسته اند تا داعش را در کشور بگونه کامل ریشه کن سازد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG