لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۳

رای زنی روی برخی خواست‌ها میان حکومت و حزب اسلامی ادامه دارد


ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که با دست یافتن به برخی خواست‌ها، حکومت افغانستان و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار به زودی توافقنامه‌یی نهایی صلح را امضا خواهند کرد.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور با تأکید بر این مطلب می‌گوید، برخی خواست‌ها از سوی دو طرف مطرح است که تا کنون روی آن رای زنی ها ادامه دارد.

آقای مینه پال این موضوع را روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی بیان کرد.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان.
دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان.

وی گفت:

" این مذاکرات پیروز است و به زودی آقای حکمتیار را در افغانستان خواهیم داشت و در فضای صلح آمیز این کشور زندگی خواهد کرد. برخی خواست‌ها ما داریم و برخی خواست‌ها از سوی حزب اسلامی مطرح است که بالای آن رای زنی می‌شود و راه حل قانونی و معقول برای آن پیدا می‌شود؛ اما حکومت افغانستان با هیچ گروهی در مقابل امیتاز و پیش شرط صلح نمی‌کند."

از گفتگوها میان هیئت حزب اسلامی و شورای عالی صلح افغانستان حدود دو ماه می‌گذرد و با گذشت این زمان، طرف‌ها روی یک پیش نویس ۲۵ ماده‎یی توافق نیز کرده‌اند.

شورای عالی صلح گفته است که این توافقنامه به گونه کامل نهایی و نسخه هایی از آن برای تائید به رئیس جمهور غنی و گلبدین حکمتیار فرستاده شده‌است.

اما چگونگی مشخص سازی جدول زمانی برای خروج نظامیان خارجی از افغانستان، حضور نمایندگان حزب اسلامی در کمیسیون‌های انتخاباتی و دیگر نهادهای دولتی، از خواست‌های مهم گلبدین حکمتیار بوده‌است که به گفته یک منبع در شورای عالی صلح، هیئت این حزب آن را با حکومت در میان گذاشته است.

با این همه، احمد سعیدی تحلیلگر مسایل سیاسی به این باور است که حزب اسلامی تأثیر گذاری زیادی در امنیت این کشور ندارد.

آقای سعیدی می‌گوید، خواست‌های حزب اسلامی به معنای آوردن تغییر در قانون اساسی است و صلاحیت این کار را لویه جرگه دارد نه رئیس جمهور.

احمد سعیدی تحلیلگر مسایل سیاسی
احمد سعیدی تحلیلگر مسایل سیاسی

وی گفت:

" تغییر در ماده های قانون اساسی را رئیس جمهور نه بلکه لویه جرگه دارد و تا زمانیکه لویه جرگه برگزار نگردد، این تغییرات در قانون اساسی و خواست های حکمتیار غیر منطقی است. ضعف و ناتوانی افغانستان بر می‌گردد به اینکه هر کسی را ارزش می‎دهد و بجای اینکه برخی اشخاص به شمول آقای حکمتیار مجازات شوند، امتیاز می‌خواهند."

رای زنی‌ها و پیش شرط‌های تازه حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار از علت‌های زمانگیر شدن توافق نهایی صلح حکومت افغانستان با این حزب گفته شده‌است.

اما دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور تأکید می‌کند که در انجام گفتگوهای صلح پیش شرطی در کار نیست و هیچ گونه امتیازی از سوی حکومت به طرف مذاکره کننده داده نخواهد شد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG