لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۸

پلان پنج ساله برای رهایی از انرژی وارداتی در افغانستان ترتیب شد


وزارت انرژی و آب افغانستان می‌گوید به دو تا دونیم میلیارد دالر ضرورت است تا در پنج سال آینده نیازمندی این کشور به انرژی وارداتی؛ بیش ازپنجاه درصد کاهش یابد.

انجنیر همایون کوهستانی رئیس برنامه‌های انرژی این وزارت روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، اگر بودجه فراهم و شرایط تطبیق پروژه‌ها مساعد گردد، افغانستان قادر خواهد شد تا در پانزده سال آینده به خودکفایی کامل در بخش انرژی برسد.

وی گفت، با آنکه آنان در بخش تمویل بودجه تطبیق پروژه‌های بزرگ با مشکل مواجه اند، اما پلان پنج ساله مرحله اول برای رهایی از وابستگی انرژی وارداتی از سوی وزارت انرژی و آب ترتیب شده‌است.

وی افزود:

"در پنج سال اول اگر پروژه‌های ما بشکل منظم بخصوص از لحاظ مالی تطبیق شود و حمایت کنندگان داخلی و خارجی داشته باشیم و بخواهند که این پروژه‌ها تطبیق شوند، پوتانسیل‌های مختلف از منابع آبی، بادی و آفتابی که ظرفیت ۲۳۰۰ میگاوات برق را دارند فعال می‌شوند که از این طریق می‌توان برق وارداتی را بیش از پنجاه درصد کاهش داد."

آقای کوهستانی در مورد چگونگی پلان پنج ساله خودکفایی انرژی ترتیب شده جزئیات نداد اما گفت که در این پلان، استفاده از منابع مناطق مرکزی، غربی و شمالی در نظر گرفته شده‌است.

بر بنیاد معلومات وزارت انرژی و آب، افغانستان ظرفیت تولید سه صد و ده هزار میگاوات برق را از منابع مختلف دارد، اما هم اکنون هفتاد و پنج درصد انرژی برق مصرفی این کشور را برق وارداتی تشکیل می‌دهد.

بر اساس ارقام ارائه شده در حال حاضر یک هزار و چهار صد میگاوات برق در افغانستان استفاده می‎گردد که بیشتر آن وارداتی است.

وزارت انرژی و آب افغانستان نزدیک به دو هفته قبل گفت کار تدارکاتی حدود بیست و نُه بند آب تکمیل شده و ممکن تا دو ماه دیگر قرارداد‌های آن نیز امضاء گردد.

این درحالیست که قرارداد بند برق بخش آباد ولایت فراه، تفاهمنامه مطالعاتی توسعه بند کجکی هلمند و قرارداد آغاز کار کاسا یکهزار یا انتقال برق قرغزستان از راه افغانستان به پاکستان به تازه گی به امضا رسیدند و بند برق سلما در هرات به فعالیت آغاز کرد.

بند برق نغلو در سروبی بند برق درونته در جلال آباد، جبل‌السراج در پروان، بند کمال خان، بند برق پلخمری و بند برق شاه و عروس از مهمترین بند‌ها در این کشور به شمار می‌روند.

در این حال شماری از آگاهان اقتصادی می‌گویند تطبیق این چنین پلان‌ها به اراده قوی و کار عملی وابستگی دارد.

تاج محمد اکبر یکی از این آگاهان به رادیو آزادی گفت، افغانستان در بخش انرژی منابع کافی دارد و باید از آن در انکشاف اقتصاد استفاده درست صورت گیرد.

وی گفت:

"به یک اراده قوی ضرورت است و در کنار آن باید کار‌های عملی صورت بگیرد که کار عملی باید عبارت از یک برنامه مدون باشد که از مراجع قانونی طی مراحل شده باشد و در کنار برنامه ریزی باید پلان عمل روی دست گرفته شود."

از سوی هم فاروق اعظم آگاه بخش انرژی و برق اقدامات اخیر حکومت در بخش ساخت بندها را بجا دانسته تأکید می‌کند که باید برای مهار کردن آب‌های افغانستان تلاش صورت بگیرد.

پیش از این رئیس جمهور محمد اشرف غنی نیز گفته است که افغانستان بر اساس قوانین بین‌المللی آب‌هایش را مهار می‌کند.

گزارش: سحرلیوال

XS
SM
MD
LG