لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۳

مستغنی: پاکستان توافقات میکانیزم دو جانبه را عملی کند


شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان
شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان

وزارت خارجه افغانستان می‌گوید، پاکستان بعد از این باید هر اقدام در امتداد خط دیورند را بر اساس توافقات انجام دهد که در میکانیزم دو جانبه فیصله شده‌است.

سخنگوی وزارت خارجه افغانستان می‌گوید، اگر پاکستان می‌خواهد که واقعه تورخم دوباره تکرار نگردد باید هر نوع اقدامات را بر اساس فیصله میکانیزم دوجانبه انجام دهد.

احمد شکیب مستغنی روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، توافق روی میکانیزم دو جانبه در حاشیه نشست اخیر شانگهای صورت گرفته و باید هر دو طرف بخاطر حل مشکلات سرحدی با هم مشوره نمایند.

آقای مستغنی می‌گوید:

"اگر بر مبنای این توافقات جانب پاکستان اراده و تعهد واقعی برای جلوگیری از وقوع مجدد حوادث خشونت آمیز داشته باشد هر اقدامی که آن کشور در امتداد خط دیورند در نظر داشته باشد باید در میکانیزم عالی رتبه دو جانبه بالای آن بحث و توافق صورت گیرد."

فاطمی: هدف ایجاد موانع در سرحدات با افغانستان تأمین امنیت در افغانستان و پاکستان می‌باشد.
فاطمی: هدف ایجاد موانع در سرحدات با افغانستان تأمین امنیت در افغانستان و پاکستان می‌باشد.

این سخنان پس از آن مطرح می‌گردد که طارق فاطمی مشاور صدراعظم پاکستان در اظهارات تازه‌اش گفته‌است که آن‌ها در حال عملی کردن میکانیزم اداری سرحدات هستند و با ایجاد پوسته‌های تفتیش در امتداد تمام سرحد با افغانستان موانع ایجاد می‌نمایند.

این مقام پاکستانی گفته‌است که هدف از این کار مسدود ساختن سرحد نه بلکه به گفته وی تأمین امنیت در افغانستان و پاکستان می‎باشد.

حدود دو هفته قبل بخاطر ساخت تأسیسات از سوی نظامیان پاکستان در امتداد خط دیورند میان نظامیان افغان و پاکستانی در بندر تورخم درگیری صورت گرفت که به هر دو طرف تلفات نیز وارد گردید.

صالح: پاکستان بخاطر رفع بعضی از بی‌اعتمادی‌ها با افغانستان بالای مهاجرین فشار وارد می‌کند.
صالح: پاکستان بخاطر رفع بعضی از بی‌اعتمادی‌ها با افغانستان بالای مهاجرین فشار وارد می‌کند.

در همین‎حال صالح محمد صالح یک‎تن از اعضای ولسی جرگه می‎گوید، چنین اقدامات از سوی پاکستان در منطقه تشنج‎های بزرگ را بمیان میاورد و یا هم پاکستان می‎خواهد بخاطر رسیدن به اهداف‎اش از هر راه ممکن به فشار آوردن بالای افغانستان ادامه دهد.

آقای صالح می‌گوید:

"پاکستان بعضی اوقات به حیث مسئله موضع خط دیورند را مطرح می‌کند و در برخی حالات بالای مهاجرین فشار وارد می‌کند بخاطر رفع بعضی از بی‌اعتمادی‌ها با حکومت افغانستان."

از سوی هم شهزاده مسعود یک‌تن از کارشناسان می‌گوید، ادامه اقدامات پاکستان در امتداد خط فرضی دیورند احساسات افغان‌ها را بیشتر بر ضد آن کشور تحریک می‌کند.

مسعود: کوشش‌های غیر عملی باعث درگیری دوباره در تورخم می‌شود.
مسعود: کوشش‌های غیر عملی باعث درگیری دوباره در تورخم می‌شود.

آقای مسعود می‌گوید:

"در حقیقت این کوشش‌ها غیر عملی است و با این احساسات افغان‌ها را بیشتر تحریک می‌کند و باعث این می‌شود که دوباره در تورخم درگیری شود و این مسئله به زیان هر دو کشور می‌باشد."

آقای مسعود افزود، بهترین راه این است که حکومت افغانستان در ارتباط به این مسئله با مردم و جامعه جهانی مشوره نماید در غیر آن هر اقدام حکومت نتیجۀ در پی نخواهد داشت.

اما مقامات افغان می‌گویند که پس از حملۀ اخیر تلاش‌ها بر این است که از طریق دیپلوماتیک مشکلات میان دو کشور حل گردد.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG