لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۸

ترکیه روی آغاز دوباره مجازات اعدام غور می‌کند


پس از اینکه رئیس جمهور اردوغان وعدۀ تصفیه در ادارات را داد، مقامات ترکیه ده‌ها والی و ولسوال را نیز برطرف ساختند. در بارۀ اقرار دست داشتن قوماندان سابق قوای هوایی ترکیه در این کودتا گزارش‌های ضد و نقیض نشر شده‌است.

در حالیکه خبرگزاری رسمی انادولو از قول جنرال اوزتورک گزارش داد که او به دست داشتن در کودتا اقرار کرده است دو رسانۀ خصوصی گفتند که وی دست داشتن در کودتا را رد کرده‌است.

رئیس جمهور اردوغان گفته است که ترکیه برقراری مجدد مجازات اعدام در بارۀ دست اندرکاران در کودتاه را مورد غور قرار می‌دهد.

حکومت ترکیه روز دوشنبه گفت: در اعمال خشونت اخیر در این کشور ۲۰۸ نفر به شمول ۱۴۵ غیر نظامی کشته و بیش از ۱۴۹۰ تن دیگر مجروح شدند.

در این میان، مقامات ارشد چندین کشور جهان و سازمان‌های حقوق بشر از انقره خواستند که مردمسالاری، حقوق بشر و آزادی‌های اساسی را محترم شمارد.

جان کری وزیر خارجۀ امریکا پس از ملاقات با همتایان خود در اتحادیۀ اروپا روز دوشنبه در بروکسل گفت که ما از حکومت ترکیه جداً تقاضا می‌کنیم که برای حفظ آرامش و ثبات در سرتاسر کشور تلاش کند:

وی گفت:

"ما از حکومت ترکیه اینرا هم می‌خواهیم که عالیترین معیار‌ها و حاکمیت قانون را در خصوص احترام به موسسات دموکراتیک کشور رعایت کند. ما از آوردن دست اندرکاران در کودتا به عدالت مسلماً حمایت می‌کنیم ولی در برابر اقدامات فراتر از آن هشدار می‌دهیمو روی اهمیت رعایت اصول دیموکراتیک تأکید می‌کنیم."

جرمنی هشدار داده‌است که اگر حکومت ترکیه مجازات اعدام را دوباره برقرار سازد مذاکرات پیوستن این کشور به اتحادیۀ اروپا خاتمه خواهد یافت.

مجازات اعدام که از سال ۱۹۸۴بدینسو در ترکیه عملی نشده‌است، دوازده سال پیش برای برآورده ساختن معیارهای پیوستن این کشور به اتحادیۀ اروپا لغو شد.

دایدیر رایندرز، وزیر خارجۀ بلجیم گفت: انقره باید در برابر کودتا نا فرجام واکنش متناسب از خودنشان دهد.

حزب جمهوری خواه مردم ترکیه که مخالف رژیم بر سراقتدار است روز دوشنبه گفت: واکنش مقامات در برابر تلاش کودتا باید در چوکات قانون باشد.

این حزب گفت که افراد مظنون باید از سوی محاکم محاکمه شوند و اردو نباید دشمن پنداشته شود.

رئیس جمهور رجب طیب اردوغان وعده نمود که همۀ ادارات دولتی را از وجود آنچه که او آن را وایروس حامیان فتح الله گولین خواند، پاکسازی می‌کند.

فتح الله گولین
فتح الله گولین

آقای گولین که یک شخص روحانی می‌باشد و در امریکا بسر می برد انقره او را طراح اصلی کودتا می‌داند. اما او کودتا را محکوم کرده گفته است که کدام نقش در آن نداشته است.

انقره روز یکشنبه گفت که از واشنگتن خواستار سپردن آقای گولین خواهد شد.

جان کری وزیر خارجۀ امریکا روز دوشنبه گفت که هنوز کدام درخواست رسمی در این مورد از انقره دریافت نکرده‌اند.

او گفت که به همتای ترکی خود گفته است که هرگونه درخواستی و مدارک باید حاوی دلایل ثابت کننده باشد نه اتهامات.

XS
SM
MD
LG