لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۲

مرتضوی: دوسیه‌های مقامات متهم به فساد بررسی می‌شوند


ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد اداری دوسیه های مقامات بلند رتبه دولتی متهم به فساد را بگونه جدی بررسی خواهد کرد.

ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که دوسیه‌های مقامات بلند رتبه دولتی که متهم به فساد اداری هستند از سوی څارنوالان و قضات مجرب در مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد بگونه اساسی و با شفافیت کامل بررسی می‌گردد.

شاه حسین مرتضوی یکی از معاونین سخنگوی رئیس جمهور روز شنبه به رادیو آزادی گفت که این مرکز در انجام کارهایش مستقل عمل می‌کند و حکومت از آن توقع دارد تا در مورد دوسیه‌های مفسدین با قاطعیت فیصله کند:

شاه حسین مرتضوی یکی از معاونین سخنگوی رئیس جمهور افغانستان
شاه حسین مرتضوی یکی از معاونین سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

وی گفت:

"فعالیت این مرکز با امکاناتی که در دسترس اش قرار می‌گیرد بزودی بیشتر توسعه می‌یابد و این مرکز دوسیه‌های بزرگی را به بررسی می‌گیرد. این دوسیه‌ها در سطح وزرا، معینان و چهره‌های ارشد حکومت است، در هفته های آینده شما شاهد پیشرفت کار خواهید بود و همچنان خواهید دید که در مورد کدام دوسیه‌ها و نهادها کار می‌کند."

آقای مرتضوی گفت که به هدف مبارزه موثر با فساد اداری روز پنجشنبه هفته گذشته نخستین نشست شورای عالی حاکمیت قانون و مبارزه با فساد اداری تحت ریاست رئیس جمهور غنی برگزار شد.

مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد اداری نیز برخی از این شورا است که به گفته آقای مرتضوی از امکانات زیاد و حمایت شخص رئیس جمهور برخوردار است.

حدود یک ماه پیش مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد اداری به هدف بررسی دوسیه های مقامات بلند رتبه متهم به فساد از سوی محمد اشرف رئیس جمهور افغانستان گشایش یافت.

آقای غنی تأکید کرده بود که بدون مبارزه جدی با فساد اداری حکومت نمی‌تواند در زمینه‌های امنیتی و اقتصادی به پیشرفت‌های دست یابد.

در این حال کارشناسان هر چند از این اقدام ریاست جمهوری ستایش می‌کنند، اما می‌گویند که مبارزه با مقامات دولتی که متهم به فساد هستند کار آسان نخواهد بود.

نصرالله ستانکزی استاد حقوق و علوم سیاسی در پوهنتون کابل اراده سیاسی حکومت و همکاری مردم را در زمینۀ مبارزه موثر با فساد اداری ضروری می‌داند.

نصرالله ستانکزی استاد حقوق و علوم سیاسی در پوهنتون کابل
نصرالله ستانکزی استاد حقوق و علوم سیاسی در پوهنتون کابل

​وی افزود:

" مشروعیت و عدم مشروعیت حکومت افغانستان به این مسئله بستگی دارد، اگر در این زمینه اقدامات عملی انجام دهد مشروعیت و اعتبار آن بیشتر می‌گردد و اگر چنین نشود مشروعیت آن صدمه می‌بیند. من فکر می‌کنم که این مسئله راه حل دارد، اگر حکومت افغانستان اراده سیاسی داشته باشد و آن را با جدیت دنبال کند اگر فساد بگونۀ مطلق از بین نرود و حاکمیت قانون صد در صد به میان نیاید با گذشت زمان پدیده فساد نابود خواهد شد."

غلام قادر جیلانی یکی از تحلیلگران دیگر افغان می‌گوید که در دو سال گذشته در زمینه مبارزه با فساد به ایجاد ادارات و شعارها اکتفا شده و به گفته وی کار عملی در این مورد صورت نگرفته است.

آقای جیلانی بر مجازات کردن مفسدین اصلی تأکید دارد و می‌گوید، تا زمانی که در این زمینه اقدامات عملی صورت نگیرد، حکومت افغانستان نمی‌تواند قناعت مردم و جامعه جهانی را فراهم سازد.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG