لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۹

هشدار نهاد بازار رسانه‌ها به حکومت افغانستان!


نهاد حامی خبرنگاران افغان موسوم به " بازار رسانه‌ها" می‌گوید، اگر حکومت مانع برخورد نادرست مسئولین امنیتی با خبرنگاران نشود، دست به اعتراضات مدنی خواهند زد.

برخورد نادرست نهادهای امنیتی و مسئولان امنیتی ریاست جمهوری با خبرنگاران و عملی نشدن تعهد حکومت مبنی بر جلوگیری از خشونت‌ها علیه ژورنالیستان از موضوعاتی اند که نهاد موسوم به " بازار رسانه ها" را نگران ساخته است.

حامد پویا رئیس این نهاد حامی خبرنگاران روز شنبه طی نشستی در کابل گفت که اگر حکومت مانع برخورد نادرست مسئولین امنیتی در برابر خبرنگاران نشود و تا اخیر هفته در زمینه تعهد حکومت را بدست نیاورند، دست به اعتراضات مدنی خواهند زد.

وی افزود:

"امیدوار هستیم که رئیس جمهور و اطرافیان شان اجازه ندهند که مسئولین امنیتی‌اش با خبرنگاران برخورد نامناسب داشته باشد اگر تا روز پنجشنبه اطمینان از طرف رئیس جمهور و دفتر رئیس جمهور در رابطه به خبرنگاران داده نشد روز پنجشنبه ساعت ده بجه در دروازه ارگ شخصاً خودم و شماری از دوستانم برای یک روز اعتصاب غذایی می‌کنیم."

به اساس معلومات این نهاد، در شش ماه نخست سال جاری خورشیدی حدود ۷۰ قضیه برخورد نادرست و خشونت علیه خبرنگاران در افغانستان به ثبت رسیده که عامل ۶۸ درصد آن مسئولین ارگان‌های سه گانه امنیتی می‌باشند.

مسئولان نهاد " بازار رسانه ها" می‌گوید که از سال ۲۰۱۵ میلادی تا کنون، حدود ۵۰۰ خبرنگار که ۴۰ درصد آن را زنان تشکیل می‌دهند،به دلیل شرایط نا مناسب مجبور به ترک کشور شده اند.

اعضای این نهاد می‌گویند که دو ماه قبل از ریاست جمهوری خواسته اند تا گزارش‌های مستند خشونت علیه خبرنگاران را بررسی کند اما به گفته آنان تا کنون در این زمینه اقدام عملی صورت نگرفته است.

در این حال ریاست جمهوری می‌گوید که حکومت افغانستان از خبرنگاران حمایت کرده و تدابیر لازم را در زمینه فعالیت و امنیت آنان نیز اتخاذ کرده‌است.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری
شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری در مورد گفت:

"دفتر رئیس جمهور دفتر سخنگوی رئیس جمهور بیشترین همکاری را با رسانه‌های افغانستان داشته هم در بخش حمایت از رسانه‌های افغانستان و هم به دادن اطلاعات به رسانه‌ها، تلاشی در ارگ یک امر معمول است ما امیدوار هستیم که در این مورد رسانه‎ها هم همکاری کنند."

نی یا ادارۀ حمایت از رسانه‌های آزاد در افغانستان نیز روز پنجشنبه از حکومت خواست تا زمینه برای رشد آزادی بیان را فراهم ساخته و از وضع محدودیت‌های غیر قانونی بر استفاده از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی خودداری کند.

بازار رسانه‌ها نیز از حکومت و جامعه جهانی خواست تا بخشی از کمک‌های جهانی را که با افغانستان صورت می‌گیرد به تقویت فعالیت‌های ژورنالستیکی و مصونیت خبرنگاران اختصاص دهند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG