لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۹:۲۴

مسئولین: توافق‌نامۀ صلح با حزب اسلامی فردا "پنجشنبه" امضا می‌شود


گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی
گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی

شورای عالی صلح افغانستان و هیئت مذاکره کنندۀ حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار می‌گویند توافق‌نامه صلح را فردا امضا خواهند کرد.

متن توافق‌نامه صلح با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمیتار پس از روز پنجشنبه "متن نهایی شده" محسوب خواهد شد.

این موضوع را عطاالرحمن سلیم معاون شورای عالی صلح و رئیس هیئت مذاکره کنندۀ گفتگوهای صلح با حزب اسلامی روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت.

وی گفت، این توافق‌نامه قبل از ظهر روز پنجشنبه میان وی و امین کریم رئیس هیئت مذاکره کنندۀ حزب اسلامی در کابل امضا می‌شود.

عطاالرحمن سلیم معاون شورای عالی صلح و رئیس هیئت مذاکره کنندۀ گفتگوهای صلح با حزب اسلامی
عطاالرحمن سلیم معاون شورای عالی صلح و رئیس هیئت مذاکره کنندۀ گفتگوهای صلح با حزب اسلامی

وی در ادامه گفت:

"فردا ان‌شاءالله تفاهمنامه نهایی شده، از طرف دو تیم مذاکره کننده امضا خواهد شد و ذوات دیگر هم اند که آنان نیز امضا خواهند کرد، ان‌شاءالله متن تفاهمنامه را فردا پس از امضای دو طرف یک متن نهایی شده محسوب خواهیم کرد."

آقای سلیم افزود که در مراحل بعدی رئیس شورای عالی صلح و گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی آن را امضا کرده و سپس به امضای رئیس جمهور خواهد رسید.

وی گفت، پس از امضای نهایی این توافقنامه، حکومت افغانستان پیشنهاد خواهد کرد تا شورای امنیت سازمان ملل متحد نام آقای حکمتیار را از لیست سیاه حذف کند.

بر اساس معلومات شورای عالی صلح افغانستان، توافق‌نامۀ صلح با حزب اسلامی حکمتیار بیست و پنج ماده دارد.

در عین حال امین کریم رئیس هیئت مذاکره کننده حزب اسلامی در صحبت با رادیو آزادی تائید کرد که این توافق‌نامه به روز پنجشنبه امضا می‌شود.

اما وی گفت آن را رئیس شورای عالی صلح، خود وی و محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی امضا خواهند کرد.

امین کریم رئیس هیئت مذاکره کننده حزب اسلامی
امین کریم رئیس هیئت مذاکره کننده حزب اسلامی

وی در مورد گفت:

"توافقنامه در طول بیست و چهار ساعت آینده امضا خواهد شد، آقای پیر سید احمد گیلانی، من و جناب اتمر صاحب امضا می‌کنیم."

از سوی هم عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگۀ افغانستان با استقبال از نزدیک شدن توافق صلح حکومت با حزب اسلامی در نشست عمومی روز چهارشنبۀ این جرگه ابراز امیدواری کرد که این پروسه ادامه یابد.

وی گفت:

"تکمیل روند مذاکرات صلح دولت را در این روزها با یکی از طرف‌های درگیر در جنگ افغانستان و توافق قریب‌الوقوع آن‌ها استقبال می‌کنیم و امیدوار هستیم این پروسه ادامه پیدا کند."

با آنکه رئیس جمهور غنی توافق‌نامه صلح با حزب اسلامی را گام مؤثر در جهت ختم جنگ در افغانستان خوانده، اما فدا محمد نظری آگاه سیاسی می‌گوید که حزب اسلامی نفوذی ندارد که بتواند طالبان مسلح را به صلح بکشاند.

اما برخی از اعضای شورای ملی پیش از این گفته‌اند که توافق‌نامه صلح میان حکومت و حزب اسلامی می‌تواند برخی از گروه‌های مخالف مسلح دیگر را نیز به پیوستن به صلح تشویق کند.

گزارش: سحر لیوال

مرتبط

XS
SM
MD
LG