لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۱

سیگار: مقامات پیشین در مورد دارایی‌های خود، معلومات نادرست داده‌اند


مقامات سابق در ارتباط به دارایی‎های شان یا معلومات ناقص داده و یا منابع این دارایی‎ها را مشخص نساخته‎اند.

دفتر سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان یا سیگار در گزارش تازه خود این مورد را به بررسی گرفته‎است.

سیگار می‎گوید، روند ثبت دارایی‎های مقامات ارشد حکومت سابق توسط اداره نظارت از تطبیق ستراتیژی مبارزه با فساد اداری، همراه با کاستی‎ها بوده‎است.

دفتر سیگار در یک گزارشی تازه که در این هفته به نشر رسیده گفته که این اداره در ثبت دارایی‎های مقامات اسبق وسایل تخنیکی کافی و استقلال عمل نداشته تا آن را دقیقاً بررسی کند.

سیگار: مقامات حکومت حامد کزری در ثبت دارایی‎های شان معلومات ناقص داده ‎اند.
سیگار: مقامات حکومت حامد کزری در ثبت دارایی‎های شان معلومات ناقص داده ‎اند.

این اداره گفته که کریم خلیلی معاون رئیس جمهور و مقامات سابق حکومت حامد کزری در ثبت دارایی‎های شان در اداره نظارت از تطبیق ستراتیژی مبارزه با فساد اداری معلومات ناقص داده و یا منابع که آن‎ها این دارایی‎ها را بدست آورده، مشخص نساخته‎اند.

سیگار می‎نویسد، این اداره به خاطر نداشتن صلاحیت و موقف مستقل، قانونی و سیاسی، در پیشبرد امور خود مؤفق نبوده‎است.

دفتر سیگار، فعالیت اداره نظارت از تطبیق ستراتیژی مبارزه با فساد اداری افغانستان را در ارتباط به ثبت دارایی‎های مقامات حکومت رئیس جمهور کرزی و حکومت وحدت ملی، ارزیابی کرده و گزارش‎های را در این مورد به وزارت‎های امور خارجه و دفاع و همچنان اداره انکشاف کمک‎های بین‌المللی امریکا یا (یو، اس، اید) ارائه کرده‎است.

هر چند، مبارزه با فساد اداری ادامه دارد و مقامات به خاطر محو فساد اداری مکرراً تعهداتی را می‎سپارند، اما سوال در این‎جاست که چرا بعداً دوسیه‎های فساد اداری خود شان بر ملا می‎شوند؟

حفیظ منصور عضو کمیسیون تفتیش مرکزی و نظارت از قوانین ولسی جرگه در این مورد می‎گوید، در ارتباط به مبارزه با فساد اداری نخست مقامات فعلی دولت باید در باره دارایی‎های شان وضاحت بدهند تا پس از آن، نوبت به مقامات سابق برسد.

منصور: در گذشته مقامات بخاطر این‎که مخالفین خود را تحت فشار قرار دهند، آن‎ها را به ترتیب دوسیه فساد اداری تهدید می‎کردند.
منصور: در گذشته مقامات بخاطر این‎که مخالفین خود را تحت فشار قرار دهند، آن‎ها را به ترتیب دوسیه فساد اداری تهدید می‎کردند.

وی افزود:

"ما بر فعالیت کمیسیون عالی مبارزه با فساد اداری سابق هم چندان اعتبار نداشتیم و کمیسیون کنونی هم نزد من قابل اعتبار نیست. در گذشته مقامات بخاطر این‎که مخالفین خود را تحت فشار قرار دهند، آن‎ها را به ترتیب دوسیه فساد اداری تهدید می‎کردند و حالا هم حکومت وحدت ملی مبارزه بر ضد فساد اداری را از حکومت کرزی آغاز می‎کند و چرا از خلیلی شروع می‎کند، چرا فساد اداری را از خود آغاز نمی‎کند؟"

این در حالیست که افغانستان هنوز هم در رده‌های نخست کشورهای فاسد دنیا در بخش فساد اداری قرار دارد.

ناکامی مبارزه با فساد اداری و ثبت دارایی‎های مقامات در حالی توسط اداره سیگار برملا می‎شود که حکومت به تشکیل اداره عالی مبارزه با فساد اداری پرداخته و از عزم محکم برای ارزیابی دوسیه‎های فساد اداری سخن گفته‎است.

XS
SM
MD
LG