لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۱۱:۱۳

منبع: حکومت افغانستان و طالبان این بار در سعودی نشست سری دارند


قرار است سومین دور گفتگوهای سری صلح میان نماینده‎های حکومت افغانستان و طالبان هفته آینده در عربستان سعودی برگزار شود.

معلوماتی‎که از سوی منابع موثق به دسترس رادیو آزادی رسیده است، نشان می‎دهد که این مذاکرات در جده با اشتراک مقامات ارشد افغانستان که در آن اعضای کلیدی شورای عالی صلح شامل اند و اعضای طالبان از دفتر غیر رسمی این گروه در قطر راه اندازی خواهد شد.

پیش از این به روز سه شنبه نیز برخی از منابع حکومتی و طالبان بشرط افشا نشدن نام های شان در صحبت با رادیو آزادی از سرگیری مذاکرات سری میان دو طرف را در دوحه مرکز قطر خبر داده بودند.

گاردین گفته بود که در مذاکرات که در ماه سپتمبر و اوایل اکتوبر در قطر برگزار شد، معصوم ستانکزی و عبدالمنان اخند برادر ملا عمر باهم دیدند.
گاردین گفته بود که در مذاکرات که در ماه سپتمبر و اوایل اکتوبر در قطر برگزار شد، معصوم ستانکزی و عبدالمنان اخند برادر ملا عمر باهم دیدند.

اما یکروز پس از آن ذبیح الله مجاهد که خود را سخنگوی گروه طالبان به رهبری هبت الله اخندزاده معرفی می‎کند، با نشر یک اعلامیه این گزارش را رد کرد.

روزنامه گاردین نیز در گزارشی گفته بود که در مذاکرات که در ماه سپتمبر و اوایل اکتوبر در قطر برگزار شد، معصوم ستانکزی رئیس امنیت ملی افغانستان و عبدالمنان اخند برادر ملا عمر رو در رو با هم دیدند.

بر اساس گزارش‎ها در این مذاکرات دو طرف شرط‎های خود برای تامین صلح در افغانستان را مطرح کردند که گفته می‎شود حکومت افغانستان از طالبان خواسته تا با اعلام آتش بس سلاح خود را به زمین بگذارند در همین حال طالبان صلح با حکومت افغانستان را با به رسمیت شناختن این گروه، حذف نام اعضای آن از لست سیاه تروریستی و رهایی زندانیان طالب مشروط خوانده‎اند.

یک منبع طالبان در قطر در صحبت با رادیو آزادی می‎گوید که گفتگوهای صلح در راه است و این باره طالبان روی موضوعات مهم با مقام‎های افغان صحبت خواهند کرد.
یک منبع طالبان در قطر در صحبت با رادیو آزادی می‎گوید که گفتگوهای صلح در راه است و این باره طالبان روی موضوعات مهم با مقام‎های افغان صحبت خواهند کرد.

با آنکه گروه طالبان برگزاری هر نوع مذاکرات با حکومت افغانستان را رد می‎کند اما یک منبع طالبان در قطر در صحبت با رادیو آزادی می‎گوید که گفتگوهای صلح در راه است و این باره طالبان روی موضوعات مهم با مقام‎های افغان صحبت خواهند کرد.

اما حکومت افغانستان تا کنون در مورد دور جدید گفتگوهای صلح میان مقام‎های این کشور و طالبان در عربستان سعودی چیزی نگفته‎است.

از برگزاری دور جدید مذکرات صلح میان حکومت افغانستان و طالبان در عربستان سعودی در حالی صحبت می‎شود که رئیس اجرائیه افغانستان در سفرش به این‎کشور از مقامات سعودی خواست تا در روند صلح افغانستان همکاری کنند.

دیدار عبدالله با مقامات سعودی
دیدار عبدالله با مقامات سعودی

پیش از این مقامات افغانستان، پاکستان را یکی از عمده ترین کشورهای می‎خواند که می‎توانست اعضای طالبان را به میز مذاکرات بکشاند اما گفته می‎شود که در مذاکرات سری که میان نماینده‎های حکومت افغانستان و طالبان دو بار در قطر صورت گرفته‎است پاکستان حضور نداشت بلکه یک نماینده امریکا اشتراک کرده بود.

پیش از این در تلاش برای از سرگیری مذاکرات با طالبان، نماینده‎های افغانستان پاکستان چین و امریکا چهار بار دور هم نشستند، و پاکستان تعهد کرد که در دور پنجم طالبان را آماده به مذاکرات می‎کند، تعهدی که تا کنون عملی نشده‎است و بعد از حملات خونین که اخیراٌ کابل را هدف قرار دادند مقامات افغان، اسلام آباد را به حمایت از شورشیان و اقدام نکردن علیه گروه‎های مستقر در خاک آن کشور متهم کردند.

اسلام آباد همواره این اتهامات را رد می‎کند و می‎گوید در روند صلح افغانستان همکار است.

نماینده‎های حکومت افغانستان و طالبان برای اولین بار در جولای ۲۰۱۵ میلادی در شهر مری پاکستان رو در رو با هم دیدند.

این اولین مذاکرات رسمی بود که میان دو طرف برگزار شد اما دوام این مذاکرات با نشر خبر مرگ ملا عمر رهبر و موسس آن گروه متوقف و دچار بی سرنوشتی گردید.

XS
SM
MD
LG