لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۳

نگرانی شدید مشرانو جرگه از گسترش فعالیت داعش در افغانستان


پس از ابراز نگرانی ولسی جرگه از حضور روز افزون داعش در افغانستان حالا شماری از اعضای مشرانو جرگه نیز می‌گویند که اگر جلو فعالیت‌های این گروه گرفته نشود افغانستان به عراق و سوریه دوم مبدل خواهد شد.

بیشتری سناتوران در نشست روز یکشنبه مشرانو جرگه در مورد این موضوع سخن زدند و گفتند که نیروهای امنیتی افغان و نیروهای بین‌المللی باید از هر راه ممکن جلو افزایش و گسترش فعالیت‌های داعش در افغانستان را بگیرد.

نجیبه حسینی یکی از این سناتوران در این مورد گفت:

" ما نمی‌خواهیم که افغانستان مبدل به سوریه دوم شود، چون ما خود نیز مشکلات زیاد داریم. داعش، القاعده طالب و غیره پروژه‌های بین‌المللی هستند که یکی پی دیگر در افغانستان تطبیق می‌شوند. ما امیدوار هستیم که حکومت ما بیدار بوده و افراطی‌ها و جنایتکاران را به این کشور راه ندهد."

این سناتوران پس از آن از حضور و فعالیت داعش در افغانستان ابراز نگرانی می‌کنند که در هفته گذشته میان افراد این گروه و باشنده‌های ولسوالی پچیراگام ولایت ننگرهار درگیری صورت گرفت و تلفاتی را نیز در پی داشت.

همچنان در مربوطات فیروز کوه مرکز ولایت غور نیز بیش از سی تن از افراد ملکی از سوی افراد مسلح که خود را مربوط گروه داعش دانستند، تیرباران شدند.

گل احمد اعظمی یک عضو مشرانو جرگه نیز می‌گوید که فعالیت‌های داعش در افغانستان به گونه روز افزون در حال گسترش بوده و این موضوع سخت نگران کننده‌است.

وی گفت:

" برای حکومت افغانستان لازم است که حضور داعش را سطحی نداند، برای جامعه جهانی لازم است تا در این زمینه با حکومت این کشور همکاری لازم انجام دهد. امروز اگر ننگرهار و غور متضرر است فردا در هر نقطه افغانستان این جنگ از مردم قربانی خواهد گرفت."

پیش از این ظاهر قدیر معاون اول ولسی جرگه نیز گفته است که داعش در تلاش ایجاد مراکز در افغانستان است و از امکانات خوب نیز برخوردار می‌باشد.

آقای قدیر در نشست عمومی روز شنبه ولسی جرگه گفت که داعش در سوریه و عراق سرکوب شده و سعی می‌کند تا در شرق و شمال غرب افغانستان هسته گذاری کند.

گزارش‌ها می‌رساند که وزارت خارجه امریکا نیز از حضور و فعالیت گروه داعش در افغانستان ابراز نگرانی کرده و ناتو نیز گفته است که ماموریت این سازمان به علت فعالیت داعش در این کشور برجسته شده‌است.

در این میان فضل هادی مسلمیا رئیس مشرانو جرگه هر چند فعالیت‌های داعش در افغانستان را جدی می‌داند اما اطمینان می‌دهد که اقدامات نیروهای امنیتی افغان نیز در برابر این گروه جدی و قابل ملاحظه است.

فضل هادی مسلمیا رئیس مشرانو جرگه
فضل هادی مسلمیا رئیس مشرانو جرگه

وی افزود:

" خوشبختانه چهار روز پیش نیروها دست به کار شده بودند و دو روز می‌شود که عملیات جدی آغاز گردیده‌است. حالا قریه پچیر بالا تقریباً در تصرف حکومت است و چند ساحه که باقی مانده از حضور داعش پاکسازی خواهد شد. وضعیت هر چند صد درصد بهبود نیافته اما در حال مهار شدن است و خدا کند که دشمن را شکست بدهند."

پیش از این معاون اول ریاست جمهوری از فعالیت‌های داعش در برخی ولایات شمال افغانستان نیز ابراز نگرانی کرده و گفته است که برخی حلقات سعی می‌کنند تا هزاران تن از افراد این گروه را به شمال این کشور انتقال دهند.

اما سخنگوی وزارت دفاع افغانستان تأکید کرده‌است که داعش در این کشور تلفات سنگین را متقبل شده و همین حالا نیز علیه این گروه و دیگر مخالفان مسلح دولت عملیات نیروهای امنیتی در نقاط مختلف افغانستان ادامه دارد.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG