لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۵۱

گسترش فعالیت داعش در ننگرهار مردم این ولایت را نگران ساخته است


افزایش فعالیت گروه داعش در برخی ولسوالی‌های ولایت ننگرهار نگرانی اعضای شورای ولایتی و برخی نماینده‌های مردم این ولایت در ولسی جرگه را برانگیخته است.

برخی اعضای شورای ولایتی ننگرهار می‌گویند که نیروهای امنیتی افغان باید از هر راه ممکن جلو گسترش فعالیت‌های داعش در این ولایت را بگیرند.

ذبیح الله زمری عضو شورای ولایتی ننگرهار روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت:

" داعش هم اکنون در ولسوالی‌های ده بالا، اچین و کوت حضور دارد، زندگی مردم در مناطق تحت کنترول داعش مانند غلام است و مردم در مقابل آنها حتی یک کلمه حرف هم زده نمی‌توانند، داعش حتی به زندگی شخصی مردم هم مداخله می‌کند، این وضعیت برای ما قابل قبول نیست و برای مردم مشکلات زیادی را هم ببار آورده‌است."

از سوی هم برخی از نماینده‌های مردم ولایت ننگرهار در ولسی جرگه نیز حضور داعش در برخی ولسوالی‌های این ولایت را نگران کننده دانسته می‌گویند، مردم از ترس این گروه خانه های شانرا ترک کرده و به شهر رو آورده‌اند.

لیلما ولی حکیمی یک تن از نماینده‌های مردم ننگرهار در ولسی جرگه در صحبت با رادیو آزادی گفت، اگر حکومت جلو فعالیت این گروه را نگیرد گروه داعش به یک خطر بزرگ بر زون شرق مبدل خواهد شد.

وی گفت:

" در ولسوالی پچیراگام فعلاً جنگ جریان دارد، تقریباً شش ولسوالی ننگرهار بدست گروه داعش است مردم حتی از ترس از ولسوالی‌های خود بیرون شده به شهر آمده‌اند، رادیو داعش در آنجا فعال بوده و تبلیغات آنها نیز بیشتر گردیده است، حکومت باید در این قسمت اقدام جدی نماید."

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌گردد که پیش از این معاون اول ولسی جرگه گفته بود، افراد وابسته به گروه داعش هم اکنون در نقاط مختلف افغانستان فعالیت‌های شان را آغاز کرده و به گفته وی ممکن توره بوره ولایت ننگرهار را نیز تصرف کنند.

مشرانو جرگه افغانستان نیز از فعالیت افراد وابسته به داعش در برخی نقاط افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته اند که اگر جلو فعالیت‌های این گروه گرفته نشود افغانستان به عراق و سوریه دوم مبدل خواهد شد.

این در حالیست که خبر ها از فعالیت‌های افراد وابسته به گروه داعش در ولایات کندز، جوزجان، فاریاب، بدخشان، زابل و برخی ولایات دیگر نیز به نشر رسیده‌است.

از سوی هم دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع تحرکات گروه داعش در برخی از ولسوالی‌های ننگرهار را تائید کرده اما می‌گوید که عملیات گسترده نیروهای امنیتی افغان علیه این گروه در ولایت ننگرهار جریان دارد.

وزیری: عملیات گستردۀ نیروهای افغان علیه داعش در ولایت ننگرهار جریان دارد.
وزیری: عملیات گستردۀ نیروهای افغان علیه داعش در ولایت ننگرهار جریان دارد.

وی افزود:

" ما این مسئله را قبول داریم که تحرکات داعش فعلاً هم در ولایت ننگرهار احساس می‌شود اما این را تائید نمی‌کنیم که داعش یک خطر بزرگ در این ولایت بوجود بیاورد قطعات ما در ولسوالی های ننگرهار که تحرکات داعش دیده می‌شود مصروف پاکسازی این گروه هستند قطعات هوایی ما نیز هم اکنون در آنجا عملیات دارند."

سخنگوی وزارت دفاع می‌گوید، داعش در این کشور سرکوب گردیده و تلفات سنگین را نیز متقبل شده‌است و همین اکنون نیز علیه این گروه و دیگر مخالفین مسلح دولت عملیات گسترده نیروهای امنیتی افغان در ولایات مختلف کشور جریان دارد.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG