لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۴

کمیسیون ساحوی حقوق بشر: قاتلِ ۴ زن در بلخ دستگیر و مجازات شود


سید محمد سامع مسئول دفتر ساحوی کمیسیون حقوق بشر در زون شمال افغانستان
سید محمد سامع مسئول دفتر ساحوی کمیسیون حقوق بشر در زون شمال افغانستان

کمیسیون حقوق بشر افغانستان از حکومت محلی بلخ می‌خواهد تا عامل قتل چهار خانم که روز دوشنبه هفته جاری در ولسوالی بلخ کشته شدند را دستگیر نموده و به ارگان‌های عدلی و قضایی بسپارد.

سید محمد سامع مسئول دفتر ساحوی کمیسیون حقوق بشر در زون شمال افغانستان می‌گوید شب دوشنبه هفته جاری چهار خانم توسط یک عضو خانواده شان به گونه فجیع به قتل رسیدند که تا کنون حکومت محلی بلخ نتوانسته است عامل این رویداد را بازداشت کند.

آقای سامع از ارگان‌های امنیتی بلخ خواست تا با جدیت تمام این قضیه را پیگیری نمایند.

وی در رابطه گفت:
"حادثه دیروز واقعاً یک حادثه تکان دهنده بود که واقعاً تمام مردم را نگران ساخت. ما از این ناحیه نگران هستیم از همه مسئولان و خاصتاً نیروهای امنیتی بلخ تقاضا داریم که عاملین این رویداد را دستگیر و به پنجه قانون بسپارند."

مسئولان شفاخانه حوزوی بلخ می‌گویند که این خانم‌ها به وسیله سلاح ناریه کشته شدند و یک تن که در این رویداد مجروح شده بود به شفاخانه انتقال گردیده و بعد از عملیات جراحی اکنون در وضعیت بهتر صحی قرار دارد.

داکتر نور محمد فیض سرطبیب شفاخانه حوزوی بلخ در رابطه گفت:

"یک دختر هژده ساله به شفاخانه انتقال یافت که وضعیت صحی اش خوب نبود، در قسمت سینه و سر با سلاح ناریه مجروح شده بود، بعد از عملیات اکنون وضعیت اش بهتر شده‌است."

با این حال مقامات قوماندانی امنیه بلخ می‌گویند که نتوانسته قاتل این رویداد خونبار را دستگیر کنند.

عبدالرزاق قادری آمر امنیت قوماندانی امنیه بلخ در صحبت با رادیو آزادی گفت که تا به حال تحقیقات جنایی آنان تکمیل نشده و انگیزه اصلی قتل نیز روشن نیست.

قادری: انگیزۀ اصلی قتل تا هنوز روشن نیست
قادری: انگیزۀ اصلی قتل تا هنوز روشن نیست

آمر امنیت بلخ گفت:

"قاتل هنوز دستگیر نشده و تحت تعقیب و پیگیرد نیروهای امنیتی قرار دارد، تا هنوز اقارب مصروف تکفین و تدفین هستند و ما نتوانستیم تا تحقیقات خود را تکمیل کنیم، افراد کشته شده همه اقارب قاتل هستند که دو خانم کاکا و دو دختر کاکا اش را به قتل رسانده‌است."

این در حالیست که مسئولان کمیسیون حقوق بشر در زون شمال افغانستان می‌گویند که بیش از ۷۴ مورد خشونت علیه زن در ولایت بلخ را با خود به ثبت رسانده‌اند که نسبت به سال گذشته در عین مدت ۱۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

سید محمد سامع مسئول دفتر ساحوی کمیسیون حقوق بشر در بلخ گفت که جرایم جنایی در این ولایت رو به افزایش است و حکومت محلی توانایی مهار آن را تا به حال نداشته است.

مجیب الرحمن حبیب زی

XS
SM
MD
LG