لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۹

قدیر: داعش میخواهد در هر ولسوالی دوصد فامیل را منحیث مهاجر جابجا کند


معاون اول ولسی جرگه افغانستان می‌گوید، داعش پلان دارد در هر ولسوالی افغانستان دوصد فامیل را منحیث مهاجر جابجا کند.

ظاهر قدیر در نشست عمومی روز شنبه ولسی جرگه گفت که در هر یک ولسوالی، هزار فامیل داعشی با اتفاق و قدرت تمام امور شان را به پیش خواهند برد و آنگاه جلوگیری آن کار فراتر از توان خواهد بود.

آقای قدیر بدون اشاره به چگونگی دریافت اطلاعات در زمینه پلان داعش در این کشور افزود که حکومت در رابطه بی تفاوت است.

ظاهر قدیر معاون اول ولسی جرگه افغانستان
ظاهر قدیر معاون اول ولسی جرگه افغانستان

وی گفت:

"برای داعش طوری پلان ترتیب شده‌است تا در هر ولسوالی افغانستان دوصد خانواده در لباس مهاجر جابجا شوند حتی اگر به آنان از سوی حکومت زمین داده نشود خود شان خریداری کنند و این دوصد خانواده باید در مدت یک سال هشت صد خانواده دیگر را با خود یکجا کنند و این خانواده‌ها که یکجا می‌شوند بی اتفاق نیستند و خانواده‌های همفکر هستند."

اما وزارت دفاع افغانستان عدم آگاهی شان را از برنامه های داعش در این کشور نمی‌پذیرد.

محمد رادمنش معاون سخنگوی این وزارت به روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، داعش توانایی مبارزه رو در رو با نیروهای افغان را ندارد. وی افزود که این طور هم نیست که آنها از برنامه های این گروه بی خبر باشند.

یکی از مراکز نظامی داعش در ولسوالی کوت ننگرهار که توسط نیروهای افغان تصرف شد.
یکی از مراکز نظامی داعش در ولسوالی کوت ننگرهار که توسط نیروهای افغان تصرف شد.

حدود یک و نیم سال قبل گروه مسلح دولت اسلامی موسوم به داعش رسماً حضورش را در ولایت ننگرهار افغانستان اعلام کرد.

اما حکومت افغانستان بارها گفته است که این گروه را سرکوب نموده و هرگز به این گروه اجازه نخواهد داد تا در این کشور مراکز دایمی ایجاد کند.

قبل از این عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور از حضور داعش در افغانستان ابراز نگرانی کرده گفته است که تلاش‌ها جهت جابجا کردن این گروه در شمال این کشور جریان دارد.

با این همه برخی از آگاهان نظامی می‌گویند که داعش تلاش هایش را بخاطر ایجاد مراکز در افغانستان با مهارت خاص به پیش می‌برد که به باور آنان تاکنون موفق نیز بوده‌اند.

زلمی وردک یکی از این آگاهان در مورد گفت:

"داعش می‌خواهد تا ریشه هایش را در افغانستان مستحکم بسازد بخاطر اینست که نمی‌خواهد با نیروهای امنیتی افغان رو در رو بجنگند اینها به هدف فرستادن به آسیای میانه به اینجا آورده شده‌اند به این اساس خود را از جنگ مستقیم دور نگه می‌شوند."

آقای وردک افزود که برخی از حلقات استخباراتی جهت اهداف خاص شان از داعش در افغانستان حمایت می‌کنند و این حلقات تلاش دارند تا قبل از همه زمینه مراکز دایمی اینها را فراهم سازد که به گفته وی این روند با گذشت هر روز سرعت می‌یابد.

به باور زلمی وردک، حکومت افغانستان به خصوص نهادهای امنیتی اگر از همین اکنون تهدیدات داعش برای افغانستان را جدی نگرفته از آن جلوگیری نکنند با گذشت زمان مشکلات در این زمینه افزایش یافته و حل آن کار دشوار خواهد بود.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG