لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۷

کار ساخت خط آهن "راه لاجورد" در بندر آقینه افتتاح شد


کار ساخت خط آهن راه لاجورد از ترکمستان به افغانستان در بندر آقینه افتتاح شد.

وزارت فواید عامه افغانستان هدف ایجاد این خط آهن را گسترش روابط تجارتی میان کشورهای همسایه عنوان می‌کند.

محمود بلیغ وزیر فواید عامه افغانستان در جریان افتتاح کار ساخت این خط آهن به رسانه‌ها گفت که این خط می‌تواند افغانستان را در ترانزیت و صادرات کمک نماید.

بلیغ: هدف اساسی ما همین است که بتوانیم همان سرحدات اصلی تجارتی خود را از طریق خط آهن وصل کنیم.
بلیغ: هدف اساسی ما همین است که بتوانیم همان سرحدات اصلی تجارتی خود را از طریق خط آهن وصل کنیم.

وی افزود:

"هدف اساسی ما همین است که بتوانیم همان سرحدات اصلی تجارتی خود مثل حیرتان، آقینه، اسلام‌قلعه و تورغندی را از طریق خط آهن به کشورهای همجوار خود وصل کنیم و همان سهولت‎های ترانزیتی خود را بتوانیم داشته باشیم."

وصل شدن افغانستان به کشورهای همسایه و جهان از طریق خط آهن پروژۀ است که از چندین سال بدین‌سو روی آن تأکید صورت می‎گیرد.

کار ساخت و ساز خط آهن راه لاجورد ترکمنستان به افغانستان، در داخل خاک افغانستان ۳،۵ کیلو متر از سوی ترکمنستان کمک می‎شود که از منطقه "آته مراد" ترکمنستان تا بندر آقینه افغانستان ادامه دارد.

در عین حال شاکر کارگر نماینده خاص رئیس جمهور در کشورهای آسیای میانه می‎گوید که افتتاح این راه می‎تواند همکاری‎های دو کشور را بیشتر سازد.

کارگر: این روز، روز فراموش ناشدنی به هردو ملت است.
کارگر: این روز، روز فراموش ناشدنی به هردو ملت است.

وی افزود:

"ما و شما شاهد شروع کار خط آهن در خاک افغانستان از جانب ترکمنستان هستیم، و این روز، روز فراموش ناشدنی به هر دو ملت است، واقعاً یک جشن بزرگ است، و جشن بزرگتر ازین آن خواهد بود که این خط به بهره برداری سپرده شود."

به گفته آقای کارگر این خط، افغانستان را از راه ترکمنستان، بحیره کسپین، آذربایجان، گرجستان، ترکیه و بحیره سیاه به اروپا وصل می‎کند.

وی همچنان افزود که قرار است این خط به طول ۳۵ کیلومتر تا شهر اندخوی ولایت فاریاب به کمک مالی بانک انکشافی آسیایی تمدید یابد.

آقای کارگر می‎گوید، در ماستر پلان خط آهن افغانستان این خط به چهار زون افغانستان وصل گردیده و افغانستان را از نگاه ترانزیت به سایر کشورهای همسایه وصل می‎کند.

در همین حال تاج محمد اکبر یکی از کارشناسان اقتصادی در صحبت با رادیو آزادی می‎گوید که تجارت از هر راهی که باشد برای افغانستان مفید است.

وی افزود:

"به هر نوع که باشد چه واردات و چه صادرات، هم مصارف تمام شد بسیار حایز اهمیت است و هم از نگاه وقت مهم است که در وقت معین برسد بنابر این برای افغانستان یک چانس خوب است."

در عین حال تجار افغان ازین اقدام حکومت استقبال نموده می‎گویند که پس ازین می‎توانند با قیمت کمتر اموال تجارتی خود را صادر کنند.

زمری کامگار یک‌تن از تاجران کشور در صحبت با رادیو آزادی گفت، با اکمال این پروژه می‎توان با استفاده از خط آهن بدون مشکل و هزینه کم به اروپا اموال تجارتی افغانستان را صادر نمود.

کار ساخت خط آهن "راه لاجورد" افتتاح شد
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:11 0:00

گزارش: الیاس صالح

XS
SM
MD
LG