لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۹

سلیم: طالبان از پیش شرط بگذرند و با شورای صلح وارد مذاکره شوند


شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید، اگر طالبان مسلح می‌خواهند صادقانه صلح نمایند از پیشرط‌ها بگذرند و مستقیماً با این شورا مذاکره کنند.

این سخنان در حالی مطرح می‌گردد که گروه طالبان از امریکا خواسته تا برای گفتگوهای مستقیم مشروط با این گروه وارد مذاکره شود.

مولوی عطاالرحمان سلیم معاون این شورا روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، تنها راه رسیدن به صلح در کشور مذاکره از طریق شورای عالی صلح می‌باشد.

آقای سلیم همچنان گفت، طالبان به جز از صلح کردن دیگر راه ندارند.

سلیم: تنها راه رسیدن به صلح در کشور مذاکره از طریق شورای عالی صلح می‌باشد.
سلیم: تنها راه رسیدن به صلح در کشور مذاکره از طریق شورای عالی صلح می‌باشد.

وی افزود:

" هر گاه خواسته باشند عملاً و صادقانه به روند صلح یکجا شوند یگانه راه آن همان نهادی است که هم از طریق دولت افغانستان مورد حمایت است و هم از طریق جامعه جهانی و آنها می‌توانند بعد از پیوستن‌شان به روند، خواسته‌های شانرا مطرح کنند. بیایند و روی میز مذاکره بنشینند، اگر مذاکره نکنند و به روند صلح یکجا نشوند به هیچ صورت ما را کمک نمی‌کند و طالبان را هم بخاطر رسیدن به خواسته‌های شان کمک نمی‌کند."

این در حالیست که به تازگی گروه طالبان از امریکا خواسته است تا برای گفتگوهای مستقیم و مشروط با این گروه وارد مذاکره شود.

به رسمیت شناختن دفتر رسمی طالبان در قطر و بیرون کشیدن نام مقام‌های طالبان از فهرست سیاه سازمان ملل متحد از جمله شروط اساسی این گروه برای مذاکره مستقیم با امریکا است.

در همین حال شماری از کارشناسان امور می‌گویند، چون طالبان مسلح قبلاً با کشورهای مانند ایران و روسیه روابط داشته و نتیجه روابط ‌شان خوب بوده حالا می‌خواهند با امریکا بطور مستقیم وارد مذاکره شوند.

خروتی: طالبان قبلاً با کشورهای ایران و روسیه روابط داشته و نتیجه روابط ‌شان خوب بوده حالا می‌خواهند با امریکا بطور مستقیم وارد مذاکره شوند.
خروتی: طالبان قبلاً با کشورهای ایران و روسیه روابط داشته و نتیجه روابط ‌شان خوب بوده حالا می‌خواهند با امریکا بطور مستقیم وارد مذاکره شوند.

مطیع الله خروتی یک‎تن از این کارشناسان گفت:

" مسئلۀ بسیار عمده که آنها تقاضا دارند که با امریکا گفتگو کنند به باور من روابط بسیار نیک را در سطح بین‌المللی با کشورهای دیگر شروع کرده‌اند مثلاً با ایران و روسیه و نتیجه آنرا هم گرفتند و زمانیکه نتیجۀ روابط شانرا با کشورهای خارجی بخصوص ایران و روسیه دیدند حالا مستقمیاً از دولت امریکا خواسته اند که پروسه صلح با آنها شروع شود."

از سوی هم ذبیح الله مجاهد یکی از سخنگویان طالبان در صحبت با رادیو آزادی نیز روی مذاکرات صلح با امریکا تأکید کرد.

آقای خروتی می‌گوید، برای آغاز گفتگوهای صلح نباید پیش شرط گذاشته شود و باید حکومت افغانستان در هر نوع مذاکرات صلح دخیل باشد.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG