لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۵

آگاهان: روسیه می‌خواهد در تصامیم بزرگ در مقابل امریکا قرار گیرد


برخی از آگاهان افغان بدین باور اند که روسیه در تلاش نفوذ اش در منطقه‌است و می‌خواهد تا در فیصله‌های جهانی به حیث یک قدرت بزرگ در برابر امریکا ایستاده شود.

لطیف نظری یک آگاه سیاسی روز چهارشنبه با اشاره به موقف روسیه در پیوند به حذف نام گلبدین حکمتیار از لیست سیاه شورای امنیت سازمان ملل متحد در صحبت با رادیو آزادی گفت، روسیه می‌خواهد به امریکا نشان بدهد که امریکا نمی‌تواند در پیوند به مسایل افغانستان و سایر کشورهای منطقه به تنهایی فیصله کند.

وی گفت، با توجه به روابط اخیر میان روسیه و طالبان، روسیه هراس دارد که با یکجا شدن حکمتیار به پروسه صلح افغانستان، طالبان مسلح ضعیف شوند.

وی افزود:

"روس‌ها می‌خواهند هم در تحولات افغانستان و هم در تحولات شرق میانه که با بحران‌های مختلف رو به رو است نقش روسیه از سوی امریکایی‌ها به رسمیت شناخته شود، بنابر این روسیه از راه‌های مختلف و با استفاده از ابزار های مختلف روی امریکایی‌ها اعمال فشار می‌کند تا امریکا متقاعد شود که نقش روسیه در تحولات بین‌المللی به رسمیت شناخته شود."

پیش از این وال ستریت ژورنال گزارش داده‌است که نماینده روسیه در شورای امنیت سازمان ملل متحد با حذف نام گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی از لیست سیاه مخالفت نشان داده‌است.

وال ستریت ژورنال نوشته است که روسیه گفته که برای بیان موقف‌اش در این خصوص به وقت زیادی نیاز دارد.

مسکو در حالی این موقف را اتخاذ کرده‌است که برخی از مقام‌های روسی اخیراً پذیرفته‌اند که آن کشور با گروه طالبان مسلح ارتباط گرفته‌است.

حکومت افغانستان چندی قبل طبق تعهدات انجام شده در تفاهمنامه صلح با حزب اسلامی برای بیرون شدن نام گلبدین حکمتیار از لیست سیاه، برای شورای امنیت سازمان ملل متحد درخواست فرستاد.

در عین حال شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید، اگر نام رهبر حزب اسلامی از لیست سیاه شورای امنیت سازمان ملل متحد حذف نشود، روی پروسه صلح این‌کشور تأثیر منفی برجا خواهد گذاشت.

قاسمیار: اگر نام رهبر حزب اسلامی از لیست سیاه شورای امنیت سازمان ملل متحد حذف نشود، روی پروسه صلح این‌کشور تأثیر منفی برجا خواهد گذاشت.
قاسمیار: اگر نام رهبر حزب اسلامی از لیست سیاه شورای امنیت سازمان ملل متحد حذف نشود، روی پروسه صلح این‌کشور تأثیر منفی برجا خواهد گذاشت.

محمد اسماعیل قاسمیار مشاور روابط بین‌المللی این شورا به رادیو آزادی چنین گفت:

"انتظار و توقع ما از یک کشور که کشور دوست ما گفته می‌شود و در منطقه با هم نزدیک استیم این‌است که در تقویت پروسه صلح همکاری بکنند هرگاه حذف نام صورت نگیرد معلوم دار روی پروسه صلح اثر منفی برجا می‌گذارد."

لطیف نظری آگاه مسایل سیاسی می‌گوید کشورهای که در تلاش گسترش قدرت شان اند، در حقیقت ثبات در منطقه را قربانی اهداف شان می‌گردانند.

همچنان رحیم ستار، یک تحلیلگر دیگر می‌گوید، تأمین صلح به نفع تمامی کشورهای منطقه است و اگر جنگ در افغانستان دامن زده شود، سایر کشورها نیز آسیب خواهند دید.

سحرلیوال

XS
SM
MD
LG