لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۳

هاشمی: قومی شدن ارگان‌های امنیتی سبب افزایش تلفات ملکی شده‌است


کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه از ارگان‌های امنیتی انتقاد می‌کند که برنامه‌ای برای جلوگیری از تاکتیک تازه مخالفان مسلح روی دست ندارد.

شکیبا هاشمی منشی این کمیسیون روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت که قومی شدن ارگان‌های کشفی و استخباراتی سبب شده تا غیر نظامیان بیشتر در حملات انتحاری و انفجاری قربانی شوند.

وی گفت:

"هر حادثۀ که صورت می‌گیرد ناشی از ضعف ارگان‌های استخباراتی است، که این‌ها با دشمنان ارتباط دارند جاسوسان در کنار‌ شان است برخی راپور‌ها را به دشمن می‌دهند."

مخالفان مسلح در این اواخر در حملات‌شان از تاکتیک‌های جدید کار گرفته اند.

چنانچه روز سه شنبه نخست یک حمله انتحاری در برابر الحاقیه شورای ملی صورت گرفت اما دیری نگذشت یعنی در کمتر از ده دقیقه پس از آن‌که مردم و نیرو‌های امنیتی در محل رویداد اولی تجمع کردند حمله‌ای دیگر صورت گرفت که تلفات بیشتر را نیز حمله دومی به همراه داشت که بر اساس اظهارات مقامات وزارت صحت عامۀ افغانستان بیش از ۳۷ کشته و ۹۸ زخمی بر جا گذاشت.

پیش از این نیز طالبان مسلح حملات مشابه را در برابر وزارت دفاع افغانستان انجام داده بودند که در آن به شمول غیر نظامیان چند مقام امنیتی نیز کشته شدند.

طالبان با تغییر تاکتیک، توانسته اند که مواد انفجاری را در کوچ‌های مهمانخانه ولایت کندهار جابجا سازند که در نتیجه آن والی، سفیر امارات متحده عربی در افغانستان و ۱۰ مقام دیگر زخمی و به شمول معاون والی و دیپلوماتان سفارت امارات متحده عربی، ۱ سناتور و ۱ وکیل ولسی جرگه ۱۱ تن کشته شدند.

اما برای مقابله با این روش مخالفان مسلح و این‌که چرا ساحه رویداد هرچه زودتر انسداد نمی‌شود، چه تدبیر ارگان‌های امنیتی افغانستان دارد؟

نجیب دانش معاون سخنگوی وزارت داخله افغانستان به رادیو آزادی گفت که پلان‌های امنیتی برای مهار کردن حملات مخالفان مسلح روی دست است اما در حمله روز سه شنبه در سرک دارالامان کابل از سوی آنان کوتاهی شده‌است.

دانش: در حمله روز سه شنبه در سرک دارالامان کابل از پولیس کوتاهی شده‌است.
دانش: در حمله روز سه شنبه در سرک دارالامان کابل از پولیس کوتاهی شده‌است.

وی افزود:

"اصولاً ساحۀ که حمله صورت می‌گیرد، انسداد می شود و کمربند‌های امنیتی ایجاد می‌شود اما حمله روز گذشته پیهم بود و ساحه ازدحام داشت، متأسفانه کوتاهی و کمی در کار خود را می‎پذیریم."

به باور صدیق ساحل کارشناس امنیتی، تا زمانیکه به پولیس شهر‌ها آموزش‌های بهتر امنیتی داده نشود، آنان قادر نیستند تا حملات پیهم را مهار کنند و جلو ورود غیر نظامیان و افراد ناشناس به ساحه رویداد‌ها را بگیرند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG