لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۶

کابل و مسکو روی صلح، همکاری دو جانبه و مبارزه با تروریزم بحث می‌کنند


محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان به دعوت رسمی همتای روسی‌اش در یک سفر سه روزه به مسکو می‎رود.

دفتر مشاور امنیت ملی می‎گوید که آقای اتمر روی صلح و ثبات در افغانستان، همکاری دو جانبه و مبارزه با تروریزم با مقامات روسی گفت‌وگو خواهد کرد.

تواب غورزنگ سخنگوی دفتر مشاور امنیت ملی روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت، مقامات هر دو کشور روی گسترش همکاری دوجانبه، صلح و ثبات در افغانستان و مبارزه مشترک با تروریزم بحث خواهند کرد.

به گفته وی، این سفر به دعوت رسمی مشاور امنیت ملی روسیه به تاریخ ۱۶ ماه روان میلادی صورت خواهد گرفت.

این سومین سفر اتمر بحیث مشاور امنیت ملی به روسیه است.
این سومین سفر اتمر بحیث مشاور امنیت ملی به روسیه است.

او افزود:

"در جریان این سفر، آقای اتمر با نیکولای پاتروشیف همتای روسی‌اش، سرگی لاوروف وزیر خارجه و با وزیر دفاع این کشور دیدار می‎کند و روی مبارزه با تروریزم، تأمین صلح در افغانستان و توسعه همکاری‎های دوجانبه میان دو کشور صحبت خواهد کرد."

این سومین سفر آقای اتمر به‌حیث مشاور امنیت ملی به روسیه است.

بر اساس معلومات دفتر مشاور امنیت ملی افغانستان، در چوکات اجماع منطقوی آقای اتمر تا حال در کنار روسیه به هند، ایران، آذربایجان، تاجکستان، چین و برخی کشورهای دیگر سفرهای داشته‎است.

این سفر در حالی صورت می‎گیرد که پیش از این روسیه به حمایت از طالبان متهم شده‎است و این کشور از حضور داعش و کشت و قاچاق مواد مخدر در افغانستان ابراز نگرانی کرده‎است.

هرچند پیش از این مقام‎های افغان در پیوند به همکاری روسیه از قوای مسلح افغان ابراز امیدواری کرده‎اند اما روشن نیست که آقای اتمر روی این موضوع با مقامات روسی صحبت خواهد کرد یا خیر؟

تواب غورزنگ می‎گوید که در چوکات همکاری دوجانبه همکاری‎های نظامی و امنیتی نیز شامل است اما پیش از این دیدار بحث روی این مورد قبل از وقت خواهد بود.

اما مسکو سال قبل ده هزار میل کلاشنیکوف به قوای مسلح افغان کمک کرد و وعده کمک بیشتر نیز کرده‎است.

پیش از این روسیه به حمایت از طالبان متهم شده‎است.
پیش از این روسیه به حمایت از طالبان متهم شده‎است.

از سوی هم انتظار خادم کارشناس مسایل روابط بین‌المللی، سفر اتمر به روسیه را مهم می‎داند و می‎گوید که باید به روسیه اطمینان داده شود که خاک افغانستان بر ضد هیچ کشور استفاده نخواهد شد.

وی می‌افزاید:

"تعامل با روس‎ها مهم است، زیرا عدم تفاهم چالش‎های زیادی دیگر را نیز در افغانستان ببار میاورد، حالا رهبری سیاسی افغانستان سیاست ظریف را اختیار کند اگر از یک‌سو از همکاری روس‎ها مستفید نشود پس از ضرر شان در امان باشند."

وی می‎گوید که دیپلوماسی فعال می‎تواند روسیه را وادار به همکاری با قوای مسلح افغان کند و شک‎های موجود میان دو کشور را رفع کند.

اما اجمل سیاس کارشناس امنیتی می‎گوید که مسکو در پیوند به احتمال استفاده خاک افغانستان بر ضد آن‌کشور و کابل از تماس روسیه با طالبان گله‌مند اند.

وی می‎گوید که تماس‎ها میان مقامات دو کشور بجای بهتر شدن وضعیت، ممکن حساسیت برخی کشور ها را به همراه داشته باشد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG