لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۴

مسکو در ماه اپریل میزبان کنفرانس صلح در مورد افغانستان خواهد بود


مشاور امنیت ملی افغانستان می‌گوید، مسکو در ماه آینده میزبان کنفرانسی در باره صلح، بازسازی و امنیت افغانستان خواهد بود.

محمد حنیف اتمر در سفر اخیر خود به مسکو با مقام‌های روسیه به شمول وزیر امور خارجه و مشارور امنیت ملی این‌کشور در باره وضعیت امنیتی افغانستان، بحث و گفت‌وگو کرد.

مشاور امنیت ملی افغانستان گفت، مسکو به او اطمینان داده‌است که به همکاری‎های خود در ارتباط با تامین صلح و ثبات در افغانستان، ادامه می‌دهد.

مشاور امنیت ملی افغانستان می‌گوید، در کنفرانسی که در ماه اپریل امسال در مسکو در باره افغانستان برگزار می‌شود، نماینده‌های ۱۲ کشور اشتراک خواهند کرد.

محمد حنیف اتمر گفت، در این کنفرانس گفت‌وگو به سطح دول صورت می‌گیرد و اشتراک نمایندۀ طالبان در آن مطرح نشده‌است.

آقای اتمر که شام دیروز در مصاحبۀ اختصاصی با رادیو آزادی صحبت می‎کرد، گفت که در مورد اشتراک طالبان در این نشست هیچگونه توافقی صورت نگرفته‌است.

وی افزود:

"هیچ نوع موافقۀ در مورد اشتراک طالبان در هیچ کنفرانسی نشده، بلکه بر عکس ما به موقف مشترک بسیار خوب با دولت روسیه رسیدم که مجلس آینده به ابتکار روسیه و به اشتراک ۱۲ کشور در ماه اپریل صورت گیرد و در این مجلس هیچ نوع دعوت از طالبان صورت نمی‌گیرد، بلکه این مجلس بین دولت‌ها است و دولت‌ها به بحث می‌پردازند."

بر اساس گزارش خبرگزاری ایتارتاس روسیه، در این نشست از امریکا که یک شریک استراتژیک افغانستان به شمار می‌رود، نیز دعوت شده‌است. اما امریکا تاکنون چیزی نگفته‌است.

محمد حنیف اتمر در ادامه مصاحبۀ خود گفت، روسیه یک کشور مهم در منطقه به شمار می‌رود و نقش این‌کشور در حل مسایل منطقه‌یی خیلی مهم و با اهمیت است.

مشاور امنیت ملی افغانستان افزود، روسیه حکومت افغانستان را یک حکومت مشروع و هر نوع فعالیت نظامی علیه این دولت را غیر قانونی می‌داند و در ارتباط با طالبان موقف نزدیک به حکومت افغانستان را اختیار کرده‌است.

وی گفت:

"آن‌ها تأکید کردند که تماس شان با طالبان صرف به خاطر یک هدف است و آنهم تشویق طالبان به مذاکرات صلح و با شرایطی که دولت افغانستان مطرح کرده‌است."

به گفته مشاور امنیت ملی افغانستان آنچه که اهمیت دارد، این است که حکومت روسیه طالبان را یک گروه تروریستی می‌داند.

بر اساس فرمان ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه طالبان یک گروه تروریستی است.

به گفته مشاور امنیت ملی افغانستان مسکو به تروریستان کمک نمی‌کند، بلکه آن‌ها می‌گویند که می‌خواهند با حکومت افغانستان کمک کنند.

خبرگزاری انترفکس روسیه دیروز از قول حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان نوشته بود که کابل در ارتباط به اشتراک نماینده طالبان در نشست مسکو موافق می‌باشد.

کنفرانس ماه اپریل در باره صلح افغانستان در اصل سومین کنفرانسی از این نوع به شمار می‌رود که در چهاردهم ماه اپریل برگزار می‌شود و در آن از کشور های آسیا میانه نیز دعوت به عمل آمده‌است.

XS
SM
MD
LG