لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۰

غورځنگ: نگرانی کابل از موقف مسکو در قبال طالبان رفع شد


مقام‌های افغان می‌گویند در سفر مشاور امنیت ملی به روسیه نگرانی‌ها در مورد ارتباط این‌کشور با گروه طالبان رفع و در این رابطه وضاحت به میان آمده‌است.

شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید، روسیه از اعضای گروه طالبان خواسته تا برای تأمین صلح در افغانستان رابطه‌شان را با گروه‌های دهشت افگن قطع کنند و اسلحه‌شان را به زمین بگذارند.

تواب غورځنگ سخنگوی دفتر این شورا روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت مقامات روسی در دیدار با محمد حنیف همچنان تأکید کرده‌اند که طالبان مسلح باید اعمال تروریستی را ترک کرده و با احترام به قانون اساسی افغانستان وارد گفتگو‌های صلح شوند.

تواب غورځنگ سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان
تواب غورځنگ سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان

وی گفت:

" روس‌ها توضیح نمودند که ارتباط‌ شان با طالبان به خاطر تشویق این گروه به روند صلح بوده‌است و طبعاً روند صلح در این‌کشور با در نظرداشت اصل محوریت افغانستان انجام می‌شود، آنان «مقام‌های روسی» گفتند که از طالبان خواسته اند تا اصول حکومت یعنی چهار اصل عمده حکومت افغانستان را در این مورد مدنظر بگیرند، این یک وضاحت بسیار مهم بود و ما از این موقف دولت روسیه استقبال می‌کنیم."

محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی رئیس جمهور در سفر دو روزه‌اش به روسیه که به روز جمعه پایان یافت، با همتای روسی‌اش و وزیر خارجه آن کشور گفت‌وگو کرده‌است.

به تازگی خبرگزاری ایترتاس هم گزارش داده که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفته است که کشور‌اش از تامین صلح در افغانستان پشتیبانی می‌کند و همکاری‌های مسکو در بخش مبارزه با تروریزم و مواد مخدر با کابل ادامه خواهد یافت.

پیش از این نیز وزارت خارجه افغانستان از اعلام اخیر روسیه استقبال کرده که گفته بود هدف تماس‌هایش با گروه‌های مخالف مسلح حکومت افغانستان تحکیم صلح و ثبات در این‌کشور و منطقه بوده‌است.

یک ماه قبل مسکو میزبان یک نشست شش جانبه کشورهای منطقه به شمول افغانستان بود که در آن روی تلاش‌های صلح با طالبان مسلح هم صحبت شد.

اما دو ماه قبل از آن مسکو نشست سه جانبۀ را به اشتراک چین و پاکستان میزبانی کرد که افغانستان در آن حضور نداشت.

عدم حضور در این نشست و تائید برخی مقام‌های روسی از روابط آن کشور با طالبان مسلح نگرانی‌های را به میان آورده بود.

اما حالا حکومت افغانستان می‌گوید ابهامات در این رابطه روشن شده و امیدوار است تا تلاش‌های روسیه برای تحکیم صلح در این کشور به نتیجه مطلوب برسد.

اما آیا تلاش‌های روسیه در تشویق طالبان مسلح در پیوستن به پروسه صلح افغانستان و تامین صلح در این‌کشور مؤثر واقع خواهد شد؟

اسحاق اتمر آگاه مسایل سیاسی و امنیتی در پاسخ به این سؤال به رادیو آزادی گفت، این تلاش‌ها در صورتی می‌تواند به نتیجه برسد که در تناقض با اهداف امریکا و ناتو که همکاران استراتژیک افغانستان اند قرار نداشته باشد.

اسحاق اتمر آگاه مسایل سیاسی و امنیتی
اسحاق اتمر آگاه مسایل سیاسی و امنیتی

وی افزود:

"این همکاری‌ها اگر بین افغانستان، روسیه و طالبان یا کشورهای منطقه ایجاد شود مسئله‌ای خوبی خواهد بود اما اگر در تناقض با منافع امریکا و ناتو واقع نشود، در غیر آن اگر امریکایی‌ها و ناتو به این مذاکرات خوشبین نباشند، در یک مقطع از زمان این مذاکرات سبوتاژ خواهد شد."

از سوی هم انتظار خادم کارشناس مسایل روابط بین‌المللی تعامل با روس‌ها را از سوی افغانستان مهم خوانده اما تاکید می‌کند تا حکومت این‌کشور سیاستی را با روسیه در پیش بگیرد که برای برخی از کشور‌های دیگر حساسیت برانگیز نباشد.

سحرلیوال

مرتبط

XS
SM
MD
LG