لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۱

امریکا در نشست مسکو در مورد افغانستان شرکت نمی‌کند


ایالات متحده دعوت روسیه را برای اشتراک در کنفرانس صلح افغانستان که قرار است در مسکو برگزار شود، رد کرده‌است.

یک مقام وزارت خارجه امریکا روز پنجشنبه گفت، نمایندگان امریکا در کنفرانس صلح افغانستان در مسکو اشتراک نخواهند کرد.

این مقام که اجازه صحبت رسمی را ندارد و نمی‌خواهد نامش ذکر شود به خبرگزاری اسوشیتد پرس در رابطه با دلیل عدم اشتراک امریکا در این کنفرانس گفته است با امریکا پیش از پیش در این مورد مشوره نشده و امریکا نمی‌داند که هدف روسیه از تشکیل چنین کنفرانس چیست.

وزارت خارجه امریکا تا حال در مورد اجلاس مسکو موقف رسمی خود را اعلان نکرده‌است.

این مقام امریکایی گفته است، واشنگتن طرفدار کار مشترک با مسکو در مورد پایان جنگ در افغانستان می‌باشد.

به گفته این مقام ، وزیر خارجه امریکا ریکس تیلرسن در ماه اپریل سال جاری در جریان سفر به روسیه این موضوع را با مقامات روسی مطرح خواهد کرد.

در اجلاس مسکو، افغانستان، پاکستان، ایران، هند و نمایندگان کشورهای آسیای میانه دعوت شده‌اند.

مقامات افغان و امریکایی می‌گویند که طالبان به این مذاکرات دعوت نشده‌اند.

نمایندگان افغانستان، پاکستان، امریکا و چین سال گذشته سلسله مذاکرات چهار جانبه را آغاز کردند ولی این مذاکرات به ناکامی انجامید.

مقام یاد شده امریکایی می‌گوید از آن کشورهای منطقه که منافع خود را در صلح افغانستان می‌بینند، می‌خواهد بر طالبان فشار را بیشتر بسازند تا این گروه به میز مذاکراه صلح حاضر شود.

دو قوماندان طالبان به اسوشیتد پرس گفته اند، هفته گذشته مقامات پاکستان هفت رهبر طالبان را به اسلام آباد دعوت کردند تا قبل از مذاکرات مسکو آن‌ها را به گفت‌وگوی صلح با حکومت افغانستان تشویق نمایند.

پاکستان از سوی جامعه جهانی تحت فشار قرار دارد تا رهبران طالبان را که بعد از سقوط حکومت آن‌ها در افغانستان، در پاکستان بسر می‌برند، به مذاکرات صلح با حکومت افغانستان قانع کند.

وزیر خارجه افغانستان صلاح الدین ربانی در جریان سفر به واشنگتن در هفته جاری خواهان ارسال تعداد بیشتر عساکر امریکایی به کشورش شد.

آقای ربانی گفت که حکومت افغانستان هنوز هم برای صلح با طالبان آماده‌است اما به گفته او، در این مورد شک دارد که طالبان بدون فشار پاکستان به مذاکرات صلح حاضر شوند.

XS
SM
MD
LG