لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۶

خواست کابل از واشنگتن برای اعزام عساکر بیشتر به افغانستان


افغانستان از ایالات متحده امریکا خواسته است تا نیرو‌های بیشتر را برای کمک در نبرد با گروه طالبان و داعش به افغانستان بفرستد.

این تقاضا از سوی وزیر امور خارجه افغانستان روز گذشته در کنفرانس شورای اتلانتیک در واشنگتن، صورت گرفته‌است.

صلاح‌الدین ربانی در سخنرانی خود در این کنفرانس از پیشنهاد اخیر جنرال جان نیکلسن فرمانده عمومی نیرو‌های امریکایی و ناتو در افغانستان در همین مورد استقبال کرده‌است.

جنرال نیکلسن ماه گذشته به کانگرس امریکا گفت، به چند هزار نیروی اضافی برای شکستن بن بست در افغانستان نیاز است.

اداره رئیس جمهور دونالد ترمپ تا کنون در پاسخ به این درخواست فرمانده عمومی نیرو‌های امریکایی و ناتو در افغانستان چیزی نگفته است.

در حال حاضر حدود ۸۴۰۰ سرباز امریکایی در افغانستان مستقر اند.

صلاح الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان
صلاح الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان

وزیر خارجه افغانستان در اشاره به حمله مرگبار ماه گذشته بالای شفاخانه نظامی سردار محمد داوود خان در کابل گفت، افغانستان به کمک ایالات متحده برای پُر کردن کمبودات نظامی نیاز دارد و به گفته صلاح‌الدین ربانی، این نیاز می‌تواند از طریق افزایش تمرینات آموزشی، بلند بردن قابلیت نیرو‌های پیاده و هوایی و همچنان حمایت استخباراتی با افغانستان برآورده شود.

آقای ربانی همچنان گفت، افغانستان مطمئن است که اداره جدید امریکا به رهبری دونالد ترمپ به حمایت از افغانستان همچنان ادامه خواهد داد.

او درخواست جنرال جان نیکلسن برای افزایش نیرو در افغانستان را با توجه به چالش‌های امنیتی جاری در افغانستان یک تقاضای مناسب خواند.

وزیر خارجه افغانستان همچنان در اشاره به رقابت جاری قدرت‌های بزرگ برای افزایش نفوذ در منطقه گفت، روسیه در حال برنامه‌ریزی یک کنفرانس در مورد افغانستان است.

به گفته صلاح‌الدین ربانی، از ایالات متحده برای اشتراک در این کنفرانس دعوت شده‌است اما هنوز روشن نیست که آیا امریکا در این کنفرانس شرکت می‌کند یا خیر؟

وزارت خارجه امریکا گفته‌است که هنوز در مورد مشارکت در کنفرانس مسکو تصمیم گرفته نشده‌است.

آقای ربانی گفت، کنفرانس مسکو پیگیری گفت‌وگو‌های است که در ماه فبروری با اشتراک نماینده‌های افغانستان، چین، پاکستان، ایران و هندوستان برگزار شد و به گفته او فکر نمی‌کند که نماینده گروه طالبان در این کنفرانس دعوت شده باشد.

جنرال جان نیکلسن فرمانده مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان ماه پیش به کانگرس کشورش گفت، روسیه در پی مشروعیت بخشیدن به طالبان و در تلاش تضعیف ایالات متحده و ناتو در افغانستان است.

صلاح‌الدین ربانی گفت، روسیه و ایران به کابل گفته اند که جهت تشویق طالبان برای حضور در میز مذاکرات با این گروه تماس گرفته اند، اما حمایت مادی طالبان را هر دو کشور رد کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG