لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۱

زرداری: کابل و اسلام‌آباد باید در مورد مسایل سرحدی مشوره کنند


آصف علی زرداری رئیس جمهور پیشین پاکستان
آصف علی زرداری رئیس جمهور پیشین پاکستان

در حالیکه پاکستان می‌گوید کار احداث یک دیوار در امتداد سرحد با افغانستان را آغاز کرده‌است، آصف علی زرداری رئیس جمهور پیشین پاکستان و رهبر حزب عمدۀ اپوزیسیون آن کشور گفته است، مشاورت‌های متقابل میان افغانستان و پاکستان روی موضوع سرحد، به هدف تمرکز روی مسایل چون تندروی و تروریزم و صلح منطقه، خیلی مهم است.

زرداری که رهبر پیپلز پارتی یا حزب مردم پاکستان است، دیروز در اعلامیۀ گفت، مدیریت سرحدات و مشوره متقابل میان افغانستان و پاکستان در این مورد از دیر به این‌سو کُند بوده‌است.

در این حال جنرال متقاعد طلعت مسعود یک کارشناس امور دفاعی پاکستان دیروز به آژانس خبری جرمنی گفت، احداث این دیوار یک اقدام پیش‌گیرانه در حالی است که شاید وقت زیاد بگیرد تا افغانستان مخصوصاً مناطق سرحدی همسرحد با پاکستان، با امن گردند.

مسعود گفت، این دیوار بجای آن‌که روابط میان افغانستان و پاکستان را خدشه‌دار بسازد آن‌را بهتر خواهد ساخت.

او افزود، این اقدام شاید اتهامات و سرزنش‌های دو طرف را مبنی بر عبور و مرور تندروان کاهش داده و تجارت صادقانه میان دو کشور را افزایش دهد.

ولی شمیم شاهین یک خبرنگار پاکستانی و تحلیلگر مسایل منطقه می‌گوید، نصب سیم خاردار در سرحد میان دو کشور تندروی را از بین برده نمی‌تواند و در عوض نیاز است دو کشور مشترکاً علیه این پدیده عملیات کنند.

وی گفت:

"احداث این دیوار، یک طرفه است زیرا اعتماد دولت افغانستان در این مسئله اخذ نشده است. ضرور این بود که پاکستان از دولت افغانستان مصلحت گرفته و بعداً فیصله می‌کرد و این موضوع نتیجه می‌داد ولی در حالتی که این اقدام یک جانبه صورت بگیرد به نظر من نتیجه خوبی را در قبال نخواهد داشت. با ایجاد دیوارها تروریزم از بین نمی‌رود."

قمر جاوید باجوه لوی درستیز پاکستان
قمر جاوید باجوه لوی درستیز پاکستان

در اعلامیه دفتر مطبوعاتی اردوی پاکستان از قول لوی درستیز این کشور قمر جاوید باجوه آمده که گفته شده است، مناطق سرحدی باجور و مهمند ایجنسی نقاطی با تهدید بلند اند و در اولویت قرار دارند.

به‌گفته باجوه، قرار است برعلاوه نظارت هوایی در امتداد سرحد میان افغانستان و پاکستان، سیستم اضافی نظارتی نیز نصب گردد.

افغانستان و پاکستان با هم یک سرحد ۲۴۰۰ کیلومتری دارند که کابل این سرحد مسمی به دیورند را به رسمیت نمی‌شناسد.

وزارت خارجه افغانستان دیروز در رابطه با خبر آغاز احداث دیوار در امتداد خط فرضی دیورند گفت، مقامات افغان تا حال نشانه‌های از ایجاد یک دیوار را ندیده‌اند ولی در صورت آغاز چنین کار، برای جلوگیری از آن اقدام خواهند کرد.

خیرالله آزاد معاون سخنگوی وزارت خارجه افغانستان گفت:

"ایجاد دیوارها یا هر نوع ساختمان‌ها برای ما پذیرفتنی نیست و ما به کسی اجازه چنین کار را نخواهیم داد."

XS
SM
MD
LG