لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۸

دافغانستان بانک: حدود صد میلیارد بانک‌نوت جدید چاپ شده است


ايا نوي افغاني بانکنوټونه مو تراوسه ليدلي؟
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:12 0:00

بانک‌نوت های افغانی که تازه چاپ شده اند.

گردش بانکنوت‌های فرسوده افغانی در دادوستد روزمره انتقادهای زیادی را به بار آورده.

منتقدان می‌گویند که بیشتر بانک‌نوت‌های ده، بیست، پنجاه و صد افغانیگی در بازار فرسوده شده و قابل استفاده نیست.

فریدون رحمانی و ساحل دو باشنده شهر کابل در این باره می‌گویند: "پول کهنه مشکلاتی را به میان آورده است. کسی آن را نمی‌گیرد. همه فرسوده شده‌اند. خواهش ما این است که هرچه زودتر تبدیل شود و بانک‌نوت‌های جدید باید به بازار عرضه شود."

"در موتر پول کهنه را نمی‌گیرد و اگر نوت جدید می‌دهیم، دوباره نوت فرسوده به ما می‌دهد. خواست من این است که بانک‌نوت‌های جدید توزیع شود."

اما دافغانستان بانک گفته که نزدیک به ۴۰۰ میلیون بانک‌نوت معادل حدود صد میلیارد افغانی چاپ کرده است.

عصمت‌الله کوهسار، مدیر بخش رسانه‌های این بانک به رادیو آزادی گفت که بخشی از این بانک‌نوت‌ها در حال حاضر در کابل و ولایت‌ها در برابر بانک‌نوت‌های کهنه توزیع می‌شود: "یک مقدار این پول به افغانستان آمده و متباقی این پول‌ها هم به‌زودی خواهد رسید. این بانک‌نوت‌ها شامل ده، بیست، پنجاه و صد افغانیگی است. پنجاه میلیون قطعه این پول ده افغانیگی و پنجاه میلیون قطعه دیگر آن بیست افغانیگی است."

بانک نوت های افغانی و اسعار خارجی
بانک نوت های افغانی و اسعار خارجی

آقای کوهسار گفت که از سال ۱۳۸۱ تا حالا ۳۶۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون افغانی منتشر شده و از این مبلغ بیش از ۵۸ میلیارد بانک‌نوت فرسوده دوباره جمع و سوزانده شده است.

در این حال صمیم صارم، کارشناس اقتصادی می‌گوید که برای دوام بانک‌نوت‌ها، بالا بردن کیفیت و برنامه آگاهی عامه بسیار مهم است: "بهترین راهکار این است که از مواد با کیفیت در بانک‌نوت‌ها استفاده شود تا برای مدت زیاد از آن کار گرفته شود. در عین حال بانک مرکزی مکلف است که آگاهی عامه در مورد نگهداری پول داشته باشد تا بانک‌نوت‌ها به زودی فرسوده نشود."

د افغانستان بانک
د افغانستان بانک

اما دافغانستان بانک گفته که بانک‌نوت‌های جدید را شرکت "پی‌دبلیو‌پی‌دبلیو" با کیفیت بالا در پولند چاپ کرده است. هر بانک‌نوت برای بانک مرکزی حدود سه افغانی هزینه برداشته است.

بانک مرکزی از مردم خواسته که با مراجعه به شعبه های این بانک در کابل و لایت‌ها بدون پرداخت کمیشن، بانک‌نوت‌های جدید را به دست آورند و با استفاده درست از بانک‌نوت‌ها جلو فرسودگی آنرا بگیرند.

XS
SM
MD
LG