لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۶

اردوغان آغاز عملیات نظامی کشورش را به سوریه اعلام کرد


رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، استانبول، دوشنبه، ۸ جولای ۲۰۱۹
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، استانبول، دوشنبه، ۸ جولای ۲۰۱۹

رئیس جمهور ترکیه دیروز (چهارشنبه نهم اکتوبر) آغاز عملیات نظامی نیروهای این کشور را در شمال سوریه اعلام کرد.

اعلام این عملیات نظامی، عکس‌العمل‌هایی در قبال داشته است.

ترکیه به کردهای سوریه که در جنگ بر ضد جنگجویان دولت اسلامی متحد امریکا بوده اند، به مثابۀ تروریستان می‌نگرد.

رئیس جمهور امریکا گفته است، به هیچ صورت کردها را تنها نخواهند گذاشت.

گفتۀ اخیر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در مورد آغاز عملیات نظامی در شمال سوریه، واکنش‌هایی را در قبال داشته است.

سناتور لیندسی گرهام متحد نزدیک رئیس جمهور دونالد ترمپ دیروز (نهم اکتوبر) تعهد کرد که کانگرس امریکا بهای این عملیات نظامی را بر ترکیه تحمیل خواهد کرد.

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه، اول اگست ۲۰۱۹
لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه، اول اگست ۲۰۱۹

سناتور جمهوری‌خواه لیندسی گرهام از طریق توییتر نوشته است: "در کانگرس تلاش‌های رهبری خواهم کرد، تا رجب طیب اردوغان بهای سنگین بپردازد."

به نوشتۀ آژانس خبری اسوشیتدپرس، ترکیه به کردهای سوریه که در جنگ بر ضد جنگجویان دولت اسلامی متحد امریکا بوده اند، به مثابۀ تروریستان می‌نگرد.

رجب طیب اردوغان گفته است، در این عملیات که "چشمۀ صلح" نامیده شده، جنگجویان کرد و گروه دولت اسلامی(داعش) در شمال سوریه، هدف قرار داده می‌شوند. آقای اردوغان هدف این عملیات نظامی را مبارزه با تروریزم و ایجاد یک منطقه امن خوانده است.

تهاجم نظامی ترکیه بر شمال سوریه درست چند روز بعد از آن صورت گرفته است که رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا خروج نیروهای امریکایی را از آن منطقه اعلام کرد.

دونالد ترمپ گفته است، درحالی‌که احتمال دارد در جریان پروسۀ خروج از سوریه قرار داشته باشند، اما به هیچ صورت کردها را تنها نخواهند گذاشت.

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا، ۷ اکتوبر ۲۰۱۹
دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا، ۷ اکتوبر ۲۰۱۹

رئیس جمهور امریکا، کردها را مردم خاص و جنگجویان عالی خوانده گفته است، واشنگتن این جنگجویان را کمک مالی و تسلیحاتی می‌کند.

آقای ترمپ، روابط بین واشنگتن و انقره را 'خیلی خوب' توصیف کرده گفته است، هر گونه درگیری غیرضروری توسط ترکیه، اقتصاد آن کشور را ضربه می‌زند و بر ارزش شکنندۀ واحد پولی ترکیه، تاثیر خواهد گذاشت.

ینیس ستولتنبرگ سرمنشی پیمان ناتو از طریق تویتر نوشته است: "مقامات ترکیه در مورد عملیات جاری در شمال سوریه ناتو را در جریان گذاشته اند."

به گفتۀ آقای ستولتنبرگ، 'وی بالای ترکیه حساب می‌کند که با خویشتن‌داری و اطمینان از این‌که دستاورد ها حاصل شده در جنگ با دولت اسلامی(داعش) خدشه دار نشود'؛ عمل کند.

ترکیه میزبان بیش از ۳.۶ میلیون پناهجوی سوریایی در آن کشور است. انقره می­‌گوید، می‌خواهد به مساحت سی کیلومتر یک منطقۀ مصون را در امتداد سرحدات ترکیه با سوریه ایجاد کند، تا حدود ۲ میلیون پناهجوی سوریایی به آن منطقه فرستاده شوند.

XS
SM
MD
LG