لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۵

نگاه روزنامه‌های معتبر جهان در مورد افغانستان


  • واشنگتن پُست

روزنامه واشنگتن پُست در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان "اگر رئیس جمهور ترمپ محتاطانه عمل کند برای افغانستان یک امیدواری وجود دارد."

روزنامه می‌نویسد کمتر از سه سال قبل وقتی‌که رئیس جمهور ترمپ قدرت را بدست گرفت، خلاف توقع به عوض این‌که قوای کشورش را از افغانستان خارج کند، تصمیم افزایش عساکر امریکایی را در افغانستان گرفت تا از طریق نظامی طالبان را تحت فشار قرار بدهد که به میز مذاکره حاضر شوند.

روزنامه می‌افزاید بعد از ده‌ها سال جنگ مردم افغانستان عملاً تشنگی خود را برای صلح نشان می‌دهند و با در نظرداشت این ضرورت، به نوشته روزنامه‌های واشنگتن پوست و نیویارک تایمز، امریکا استراتژی آغاز مذاکرات با طالبان را اعلان کرده‌است.

مردم افغانستان با استقبال از آتش بس، تشنگی خود را برای صلح بیشتر از پیش نشان دادند
مردم افغانستان با استقبال از آتش بس، تشنگی خود را برای صلح بیشتر از پیش نشان دادند

اما برای پیشبرد فعالیت‌های دیپلوماتیک ادارات قوی دیپلوماتیک و مصارف بیشتر در بخش دیپلوماتیک نیاز است، در حالی‌که رئیس جمهور ترمپ بودیجه وزارت خارجه و مصارف دیپلوماتیک را کمتر ساخته‌است.

روزنامه می‌نویسد، رسیدن به صلح از طریق دیپلوماتیک در افغانستان ممکن است اما به حوصله زیاد نیاز دارد، چیزی‌که به نوشته روزنامه، قصر سفید به قلت آن مواجه است. از سوی هم باید ضمانتی وجود داشته باشد که قوای نظامی امریکا پیش از وقت افغانستان را ترک نمی‌کند و به فشارهای خود بالای طالبان ادامه بدهد تا آن‌ها به قبول پروسه صلح وادار شوند.

  • ستارز اند سترایپس

روزنامه ستارز اند سترایپس در شماره اخیر خود نوشته‌است، زمان آن رسیده که پاکستان در تلاش‌های صلح افغانستان عملاً شامل شود.

روزنامه از قول جنرال جوزف ووتل قوماندان قوای مرکزی امریکا نوشته‌است که می‌گوید؛ یک آتش‌بس موفق بین قوای افغان و طالبان در ماه گذشته یک فرصت بی‌سابقه را در تلاش‌های صلح افغانستان ایجاد کرد. حالا به گفته جنرال ووتل، زمان آن رسیده که پاکستان مسئولیت خود را بجاد آورد، زیرا کلید رسیدن به یک صلح پایدار در افغانستان و یک راه حل سیاسی برای بحران این کشور، در پاکستان است.

  • دفینس پُست

روزنامه دفینس پُست در شماره اخیر خود در مورد کشته شدن یک تعداد افراد ملکی در بمباری شهر کندز مطلبی را نشر نموده‌است.

روزنامه به اعلامیه وزارت دفاع افغانستان اشاره می‌کند که نوشته است، تحقیقات را در این مورد آغاز می‌کنند و یک هیئت به این منظور عازم کندز شده‌است. به نوشته روزنامه، مقامات افغان تصدیق کرده‌اند که در نتیجه بمباردمان یک تعداد افراد از جمله زنان و اطفال کشته شده‌اند.

تلفات افراد ملکی در ولایت کندز در نتیجه عملیات نیروهای افغان صورت گرفته است
تلفات افراد ملکی در ولایت کندز در نتیجه عملیات نیروهای افغان صورت گرفته است

در این منطقه قوای هوایی افغان و امریکایی به حمایت از قوای زمینی منطقه را بمباردمان کردند، اما تا حال معلوم نیست که تلفات در نتیجه حملات قوای افغان صورت گرفته و یا امریکایی. مقامات امریکایی گفته‌اند که قوای آن‌ها در چنین حملاتی دست نداشته‌اند.

XS
SM
MD
LG